De vraag
Ik ben gevoelig voor omgevingsgeluiden
Ik hoor alles van mijn buren: deuren, stoelen die schuiven, honden. Ik word er nerveus van en het heeft effect op mijn nachtrust. Ik draag wel oordopjes, maar daar komt het doorheen. Ook ben ik snel moe van emoties en indrukken. In de natuur voel ik me vaak het best. Ik vind het erg lastig.

Het advies
Rita Zeelenberg
Mindfulness & Mindful eten
Gevoeligheid voor zintuiglijke indrukken verschilt per persoon en is aangeboren. Tegelijkertijd kan het toenemen met de leeftijd, waardoor je er met de tijd meer last van kunt krijgen. Daaraan verander je niets.
Wat wel beïnvloedbaar is, is hoe je jezelf beschermt. Je probeert al oordopjes, maar misschien zijn er meer praktische oplossingen te bedenken, zoals isolatie van je woning, het inrichten van een zo stil mogelijke werkplek, naar rustige muziek luisteren als afleider.
Ook heb je invloed op de manier waarop je met je gevoeligheid omgaat. Als je te veel focust op de ongewenste geluiden, loopt je gevoel van stress steeds verder op en lijkt je probleem steeds groter. Dan kom je in een neerwaartse spiraal.
Investeer daarom ook in ontspanning. Mindfulness- of ademhalingsoefeningen kunnen helpen om irritatie en spanning los te laten. Zulke oefeningen leren je je aandacht bewust te focussen op andere dingen dan geluiden.
Tot slot: je geeft al aan dat je je goed voelt in de natuur. Onderzoek bevestigt dat een natuurlijke omgeving helpt stress te verlagen. Het is daarom zeker een goed idee om de natuur regelmatig op te zoeken om op te laden en je zintuigen rust te geven.