De vraag
Ik krijg zo snel rode vlekken in mijn nek
Al sinds ik me kan herinneren bloos ik heel snel en krijg ik veel rode vlekken in mijn nek. Ik ben schuldhulpverlener en krijg dagelijks te maken met weerstand en dergelijke. Maar ook wanneer ik even een situatie bespreek met mijn baas komen er vlekken.
Het lijkt alsof die rode vlekken in mijn nek er bij elke emotie komen. Erg frustrerend! Ik kan veel meer dan ik nu laat zien, maar ik ben zo bang om vlekken te krijgen. Alle tips (niet aan denken, op iets anders concentreren etc.) heb ik al geprobeerd.
Soms zegt mijn vriend terwijl ik er helemaal geen erg in heb: ‘Je hebt weer vlekken in je nek’. Terwijl er geen enkele reden voor is op dat moment! Heb je andere tips dan de genoemde voor mij, of iets dat ik kan doen?

Het advies
Expert
Corine Dijk
Sociale angstexpert
De rode vlekken in je nek bij spannende sociale situaties worden in de literatuur ook wel een ‘creeping blush’ genoemd: een kruipende blos. We weten eigenlijk niet zo goed hoe een dergelijke blos ontstaat. Vermoed wordt dat deze niet zozeer veroorzaakt wordt door een reactie van het zenuwstelsel (zoals bij gewoon blozen) maar meer door stoffen in het bloed (stresshormonen). Je zou ze dus ook wel stressvlekken kunnen noemen. Daar is, helaas, eigenlijk heel erg weinig tegen te doen.
Die rode vlekken in je nek zijn maar één van de dingen die je uitstraalt
Ik heb dus eigenlijk geen tips over hoe je de vlekken kunt stoppen of verminderen. Ik denk dat het belangrijk is dat je beseft dat je als mens op heel veel manieren iets communiceert naar anderen. Wat je zegt, hoe je iets zegt, je lichaamshouding, of je iemand aankijkt, je gezichtsuitdrukking – allemaal spelen ze een rol bij wat andere mensen over ons denken. Die vlekken ook, maar die zijn dus maar één van de vele dingen die je uitstraalt.
Emotie = menselijk
Als je jezelf aanleert om een zelfverzekerde lichaamshouding aan te nemen, vriendelijk te kijken en mensen aan te kijken dan zeggen die vlekken niet zo heel veel meer. Mensen zien dan wel dat je een emotie hebt, maar ook dat je jezelf onder controle hebt. En er is natuurlijk niets mis met een emotie hebben – dat is juist menselijk!
Cursussen omgaan met blozen
Houd je toch erg veel last, overweeg dan om met een psycholoog te praten. Op verschillende plekken in Nederland geven ze cursussen over omgaan met blozen, bijvoorbeeld bij de PsyPoli van de Universiteit van Amsterdam. Realiseer je wel dat deze cursussen dus níet gaan over hoe je ervan af komt, maar over hoe je ermee kunt leven.