De vraag
Hoe voelt een orgasme – om precies te zijn een vaginaal orgasme?
Ik heb twee vragen. Mijn eerste vraag luidt: hoe voelt een vaginaal orgasme? Door tv en internet denk ik dat er altijd hele heftige en harde geluiden moeten zijn. Maar volgens mijn eigen ervaringen is dat niet zo. Hoe een orgasme voelt verschilt per keer, in mijn beleving. De ene keer tril ik over mijn hele lichaam zonder daarbij geluid te maken. Een andere keer trekt mijn baarmoeder samen, hele kleine stroomstootjes. En weer een andere keer maak ik veel geluid van genot. Ook moest ik een keer huilen. Een clitoraal orgasme is bij mij ook wisselend, maar vaak wel met veel geluid.
Mijn tweede vraag: hoe maak ik tijdens het vrijen duidelijk wat ik lekker vind of wat ik wil? Ik vind dat best wel moeilijk; als ik vrij met mijn vriend gaat het behoorlijk heftig tekeer.

Het advies
Expert
Gertjan van Zessen
Seksuologie
Je vraagt ‘hoe voelt een orgasme’ – of eigenlijk om precies te zijn ‘een vaginaal orgasme’. Je verklapt ook gelijk dat je klaar kunt komen en daar ook plezier aan beleeft. En dat je het orgasme kennelijk ook op meerdere manieren kunt bereiken en ervaren. Dat lijkt me een prima situatie! Dat het vaginale orgasme met meer geluid of sensatie gepaard zou moeten gaan geloof ik niet.
Een vaginaal- versus een clitoraal orgasme
Er bestaat binnen de seksuologie veel discussie en onderzoek op het gebied van het vrouwelijk orgasme. Deskundigen zijn het er niet over eens of het verschil tussen een vaginaal en clitoraal orgasme werkelijk bestaat. De clitoris is binnen het lichaam bijvoorbeeld veel groter dan de meeste mensen denken; die doet ook haar werk tijdens een zogenaamd vaginaal hoogtepunt. Ik zou me er niet te druk over maken.
Evalueren van de seks
Als het vrijen te heftig is om te overleggen wat prettig is, doe dat dan daarna als jullie lekker bij elkaar liggen. Vraag wat hij prettig vond en vertel wat jij leuk vond, miste of eens zou willen proberen. Gebruik die informatie als voeding voor de volgende keer.