De vraag
Hoe help ik mijn dochter en kleinzoon?
Mijn dochter is gescheiden en heeft een nieuwe vriend. Hij bemoeit zich nadrukkelijk met de opvoeding van haar zoon (8). Met name als het gaat om issues rondom eten. Mijn kleinzoon geeft nu steeds vaker aan liever bij zijn vader te zijn. Wat kan ik doen om mijn dochter te helpen de band met haar kind te verbeteren, zodat hij zich ook bij zijn moeder thuis voelt?

Het advies
Expert
Tischa Neve
Opvoeding
Tast eerst heel voorzichtig af of je dochter openstaat voor een gesprek hierover. Vraag hoe het gaat tussen haar vriend en zoon. Als haar antwoord daar aanleiding voor geeft, kun je vragen of ze het idee heeft dat haar kind erg moet wennen aan de aanwezigheid van haar vriend.
Wil je dochter er duidelijk wel met jou over praten, adviseer haar dan om eens een gesprek aan te gaan met haar zoon, zonder haar vriend erbij. Heel neutraal, vol begrip en met vragen en doorvragen: hoe vindt hij het nu gaan thuis? Wat is er fijn voor hem en wat is minder fijn? Ze kan zeggen dat ze begrijpt dat het ook best lastig voor hem zal zijn, met zo’n nieuwe man in huis. En dat ze wil dat het voor hem ook goed voelt.
Met haar vriend kan je dochter afspreken dat zij de opvoeding voor haar rekening neemt. En het is goed als ze ook dingen alleen samen met haar kind doet, voor echt een-op-een aandacht. Daarnaast is het belangrijk om bewust momenten te creëren waarin haar partner en kind elkaar echt kunnen leren kennen. En belangrijk, gun het de tijd: het is allemaal niet niks voor een kind.