De vraag
Hoe help ik mijn autistische peuter?
Mijn dochter van twee is zwaar autistisch. Ze gaat naar een speciaal kinderdagverblijf waar ze goede zorg krijgt. Ik lees veel boeken over autistische kinderen en ik probeer er zo veel mogelijk voor haar te zijn.
Toch heb ik de hele tijd het idee dat ik in deze belangrijke fase van haar ontwikkeling iets verkeerd doe. Alsof deze eerste jaren de vormende jaren zijn waarin ik als moeder nog enige invloed kan hebben op haar ontwikkeling.
Is dat zo, of moet ik gewoon accepteren dat ik een autistisch kind heb en genieten van hoe mooi en lief ze is?

Het advies
Expert
Els Blijd-Hoogewys
Autisme
De vroege ontwikkeling is inderdaad erg belangrijk bij jonge kinderen met autisme. Zoals ik in jouw bericht lees, zit je dochter al op een uitstekende plek en ben je een betrokken moeder, dus ben je daar ook al erg goed mee bezig.
Een goed boek wat ik je voor deze levensfase nog zou kunnen aanbevelen, is ‘Autisme bij jonge kinderen’ (van Sally Rogers en collega’s). Misschien ken je het al? Daarin staan allerlei alledaagse situaties die omgebogen kunnen worden naar speelse leermomenten. Maar overdrijf daar niet in. Belangrijk is inderdaad om een evenwicht te vinden in het stimuleren van de ontwikkeling en in het genieten van je kind. Te genieten van hoe mooi en lief ze is, te genieten van alle kleine stapjes die ze zet.
Dat je moet accepteren dat je dochter autisme heeft, is inderdaad een feit. Maar hoe doe je dat? Dat is een proces, wat toch een tijdje kan uren. In iedere levensfase zal je daar weer een stap in zetten. Daarbij het gevoel hebben dat je het verkeerd doet of onvoldoende doet, is iets wat herkenbaar is voor veel ouders van kinderen met autisme.
Misschien kan het voor jou helpend zijn om contact te zoeken met lotgenoten, zoals via de NVA (Nederlandse Vereniging Autisme). Op hun website kun je kijken wat ze in jouw regio organiseren, wie de contactpersonen zijn en waar het dichtstbijzijnde Autisme Informatie Centrum zich bevindt.
Veel sterkte en ook veel plezier met je lieve dochter.