De vraag
Autisme bemoeilijkt mijn relatie
Ik heb zeker autistische trekjes en vraag mij af wanneer je over ‘autisme’ spreekt. Ben ik echt autistisch en kan ik daar iets aan doen?
Ik ben mij er wel van bewust en heb er in mijn dagelijkse leven last van – in de zin dat ik snel afgeleid ben, druk in mijn hoofd, afwezig, en moeilijk contacten kan leggen. En wat ik de laatste tijd sterker heb is dat ik bijvoorbeeld alle nummers die ik tegenkom volledig moet opnoemen in mijn hoofd. Op zich ervaar ik het op dat moment niet als last, maar het vermoeit mij wel en ben het soms ook echt zat.
Mijn momenteel depressieve vrouw heeft veel last van mijn ‘afwezigheid’ en ik probeer haar op mijn manier te helpen, maar dat is meestal praktisch gericht. Ik kan mij moeilijk indenken in haar situatie en het lijkt mij ook niet zo te raken (hoe erg ik dat ook vind). Welke stappen kan ik het beste nemen om er beter mee om te gaan?

Het advies
Expert
Annelies Spek
autisme
De enige manier om erachter te komen of u echt een autismespectrumstoornis hebt is om onderzoek te laten doen. Bedenk van tevoren wel goed of u dat echt wilt, het is niet niks om zo’n onderzoek te laten doen en een uitslag kan confronterend zijn. Anderzijds geeft het ook duidelijkheid en dat kan erg waardevol zijn.
Vraag uzelf ook af of u vooral duidelijkheid wilt over uw eventuele diagnose, of dat u in deze moeilijke situatie vooral uw vrouw goed wilt kunnen ondersteunen. Als het vooral het laatste is dan kunt u ook overwegen om samen in relatietherapie te gaan. Bij een dergelijke therapie leert u hoe u samen beter over dingen kunt praten en er meer voor elkaar kunt zijn. Soms is dat al voldoende.
Het gebeurt ook weleens dat als het in de relatie beter gaat, individuele klachten en problemen ook afnemen, waardoor een individuele diagnostiek-vraag ineens ook niet meer relevant is. Stof tot nadenken dus en dan bekijken welke ‘weg’ het beste voelt op dit moment.
Succes daarmee!