De vraag
Er gaan wilde roddels over mij
Dag Pieternel,
Via een vriend hoorde ik dat er in ons dorpshuis over mij wordt geroddeld. Ik volg daar een theatercursus en doe er vrijwilligerswerk. Het is de enige uitgaansgelegenheid in ons dorp, dus ik ben erop aangewezen.
Het was erg heftig, want ik zou mijn man hebben bedrogen en in zijn voor SM en seks hebben voor geld…
Wat moet ik hier nu toch mee?
Vriendelijke groet,
Mara

Het advies
Pieternel Dijkstra
Omgaan met anderen
Beste Mara,
Er zijn een aantal dingen die je kunt doen:
Er hard om lachen. Blijkbaar vindt men jou interessant om over te praten. Vat het op als een compliment. Bezie ook de kleinburgerlijkheid ervan. Blijkbaar hebben mensen niks beters te doen dan roddelen. Komt het geroddel ooit eens aan de orde, zeg dan: ‘Tsja, ik schijn een heel wild seksleven te hebben’, en lach erom. Ga er niet teveel inhoudelijk op in. Zeg hooguit: ‘Wat een onzin.’ Ga je er inhoudelijk helemaal op in, dan laat je zien dat je je teveel van de roddel aantrekt.
Even naar jezelf kijken. Heb je onbedoeld misschien aanleiding gegeven voor geroddel? Mensen gaan vaak op een negatieve manier over iemand roddelen als ze negatieve gevoelens jegens die persoon koesteren. Ze zijn jaloers, voelen zich benadeeld door jou of vinden bijvoorbeeld dat je je met teveel dingen bemoeit. Probeer er de vinger op te krijgen.
Is er iets waarmee je iemand hebt gekwetst of benadeeld? Is er iets niet uitgepraat? Is dat het geval, dan kan het goed zijn om daar iets aan te doen. Probeer sowieso vooral positiviteit uit te stralen. Wees vriendelijk, behandel mensen met respect en wees gul met complimenten. Op die manier creëer je positieve emoties jegens jou.
Leg het verder naast je neer en houd je plezier in de theatercursus en het vrijwilligerswerk vast.
Groet,
Pieternel