De vraag
Ik durf mijn benen niet te tonen
Ik ben vreselijk onzeker over mijn benen – ik vind dat ik hele lelijke benen heb. In de zomer durf ik geen rokjes of korte broeken aan, omdat ik bang ben om te worden beoordeeld. Zwemmen doe ik al helemaal niet. Het begint op een obsessie te lijken. Ik heb weleens hulp gehad voor mijn lage zelfbeeld en dat heeft toen wel geholpen. Maar die gedachten over mijn benen lijken te verergeren. Wat kan ik hieraan doen?

Het advies
Jolet Plomp
Psychologie
Stoppen met verstoppen
U zult zich beter voelen als u uw benen niet langer voor uzelf verstopt. Ga eens voor de spiegel staan en noem eerst drie dingen die u lelijk vindt aan uw benen en dan drie dingen die best aardig zijn. Kijk bij het beoordelen van uw benen ook eens verder dan het uiterlijk – die benen maken immers dat u kunt lopen, fietsen en dansen. U hoeft ze niet mooi te vinden om er toch blij mee te zijn. Koester uw benen door ze met een fijne lotion in te smeren of lak uw teennagels.
Realitycheck: de meeste mensen hebben korte, dikke benen
Ziet u nog wel of uw benen echt abnormaal zijn? Vraag eens of een vriendin u wil helpen om een objectieve vergelijking te maken tussen uw benen en die van anderen. Toen ik laatst in een zwembad was verbaasde het me dat de meeste mensen korte, dikke benen hebben. De media geven een heel andere indruk! U denkt misschien dat iedereen naar uw benen kijkt en ze lelijk vindt, maar de kans is groot dat zij met heel andere dingen bezig zijn.
Deskundige hulp
Als deze onzekerheid uw leven verpest, zoek dan (via uw huisarts) naar een therapie voor ‘ingebeelde lelijkheid’, body dysmorphic disorder (BDD) . Het AMC in Amsterdam heeft een groepstherapie, waar mensen met BDD van elkaar leren.
Lees ook Zelfacceptatie: leer jezelf te accepteren