De vraag
Ik ben onzeker in groepssituaties
Beste Fred,
Ik ben niet zo handig in sociale situaties. Ik heb een gehoorprobleem, waardoor ik vaak een eerste aanzet tot een groepsgesprek mis, soms niet direct in de gaten heb dat iemand tegen me praat. Het prettigst voel ik me, ook in een groep, bij een ‘1-op 1-gesprek’, maar daar zit de ander vaak niet op te wachten.
Ik ben er ook achter gekomen dat ik een beelddenker ben en blijkbaar heel anders denk dan veel anderen. Ik merk vaak dat mensen afhaken omdat ze mijn verhaal te uitgebreid en te onsamenhangend vinden of juist te kort door de bocht. Maar denken als de begripsdenker is voor mij gewoon erg moeilijk.
Daarnaast wil ik, als ik dan al eens de aandacht heb, zoveel tegelijk vertellen dat ik over mijn woorden struikel en begin te hakkelen. Voeg daar nog de (zenuwen?) onhandigheid bij van het knoeien met een gebakje of hapjes die, als ik ze aanpak of klaar maak, uit elkaar vallen dan begrijp je dat ik me heel onzeker voel op verjaardagen en andere ‘groepsgelegenheden’.
Ik straal dat blijkbaar ook nog eens uit waardoor mensen mij proberen te betuttelen en ik me niet serieus genomen voel. Ik wil een gelijkwaardige en gezellige gesprekspartner zijn. In theorie (ook door deze cursus) weet ik best dat ik er mag zijn zoals ik ben, ken ik best mijn eigenwaarde, maar hoe pak ik dat in de praktijk aan?
Alvast hartelijk dank voor je antwoord en een vriendelijke groet,
Alie

Het advies
Expert
Fred Sterk
Zelfbeeld
Beste Alie,
Je gehoorprobleem zorgt ervoor dat je niet gemakkelijk aansluiting vindt in een groep. Bovendien merk je dat mensen in het contact afhaken omdat je te langzaam, of juist te snel gaat. Je excuseert jezelf omdat je in beelden denkt. Als ik dit zo lees dan is mijn belangrijkste advies: Alie stop met het negatief oordelen over je eigen functioneren!
Het leidt alleen maar tot meer onzekerheid en drempels in het aangaan van contacten. Probeer ieder keer nadat je weer een contact bent aangegaan te bedenken wat je goed hebt gedaan, wat goed is gegaan en wat je inspanning heeft opgeleverd. Jammer dat je niet goed bent in groepen, concentreer je dan op de individuen. Concentreer je op wat goed gaat, en met wie het wel klikt. Laat los wat niet goed gaat en met wie het niet klikt.
Veel succes!
Fred
www.sterk-swaen.nl
Test en train uw zelfvertrouwen
Wilt u op een meer ontspannen manier met kritiek omgaan? Uzelf krachtiger leren presenteren en een positievere kijk creëren op uzelf? Volg dan nu de achtweekse online training Vergroot je zelfvertrouwen, gemaakt door Psychologie Magazine in samenwerking met psychotherapeut/coach Fred Sterk.