De vraag
Drie kinderen bij ex
Hallo Jolet,
Hoe moet je je drie kinderen van 18, 17 en 9 jaar loslaten die je niet meer kunt zien door een echtscheiding? Door toedoen van hun vader en zijn familie ben ik ze kwijtgeraakt. Hoe leer je daarmee te leven en vooral los te laten? …

Het advies
Jolet Plomp
Psychologie
Beste …,
Poeh zeg, dat is een hele korte vraag, maar er zit een wereld aan verdriet achter. In hoeverre je de kinderen helemaal en definitief kwijt bent, kan ik niet uit je vraag afleiden. Daarom kan ik je geen concrete adviezen geven om toch een of andere band met ze te onderhouden terwijl ze elders zijn.
Leren leven met de afwezigheid van je kinderen is heel moeilijk.
Het kan helpen om de periode dat je wél samen was, in kaart te brengen. Herinneringen, foto’s, schoolwerk, kleertjes, speelgoed – allerlei dingen kunnen helpen om die goede tijd vorm te geven en in je herinnering te houden. En wat betreft het huidige leven, misschien zijn er andere mensen die je op de hoogte kunnen houden van hoe het met ze gaat. Ik wil maar zeggen: dat je moeder bent van drie kinderen zul je niet willen loslaten. Ook hoef je niet de mogelijkheid los te laten dat de kinderen ooit nog eens, als volwassenen, naar je toe komen.
Voor nu moet je helaas wel zien te leven met hun afwezigheid. In mijn beantwoording van de vragen Mijn broer wil geen contact meer en Loslaten is te moeilijk vindt je misschien nog wat houvast hiervoor. Zoek voor deze moeilijke tijd goede bezigheden en goed gezelschap. Zoek iets om je mee bezig te houden, iets dat bij jou hoort en dat je zelfbevestiging en ontspanning geeft. Pak iets anders vast, nu je helaas je kinderen niet kunt vastpakken.
Jolet Plomp
Plusabonnees stelden vragen over loslaten aan psycholoog Jolet Plomp