De vraag
Mijn zoon misbruikt de zorgzaamheid van mijn vrouw
Beste mevrouw Boost,
Bij mij klaagt mijn vrouw steen en been over het gedrag van onze zoon. Nu gaat hij op zichzelf wonen, want het ging niet meer thuis. Terwijl mijn zoon uit huis is, blijft hij mijn vrouw negatief benaderen. Hoe is dit mogelijk, terwijl je zou denken dat er toch wat meer afstand mag ontstaan?
Mijn vrouw is juist erg positief met onze zoon bezig. Ze heeft samen met hem het appartement opgeknapt. Ze heeft het voor hem ingericht. Mijn vrouw wordt door mijn zoon soms dus behoorlijk negatief benadert, ze klaagt bij mij erover en blijft toch maar zorgen, terwijl ik dan grenzen zou stellen en dingen niet voor hem zou doen.
Ik heb moeite met deze situatie. Als ik dit benoem bij mijn vrouw, dan zegt ze dat hij het anders niet redt en daar gaat ze weer. Ik denk dan: het mag wel eens misgaan, bij mij gaan ook wel eens dingen mis, soms red ik het ook niet. De vraag is dan waarschijnlijk: hoe ik toch medeleven kan opbrengen voor mijn vrouw en vervolgens ook voor mijn kind, die me ook meer en meer gaat irriteren omdat hij maar gebruik blijft maken van deze onuitputtelijke bron.
Groet Gert

Het advies
Beste Gert,
Wat goed dat u ondanks de irritaties de moed niet opgeeft en uw vraag aan de Opvoeddesk voorlegt.
Zo te lezen vindt u dat uw zoon eigenlijk de zorgzaamheid van uw vrouw misbruikt en het stoort u vooral dat hij vervolgens zijn moeder ook nog negatief bejegent. Het irriteert u dat uw vrouw zich daarover bij u weer beklaagt en toch steeds weer opnieuw klaar staat om haar zoon van dienst te zijn.
Samenvattend gaat het om een aantal punten, denk ik:
1. Uw zoon zou nu zelf de dingen die misgaan moeten kunnen oplossen, daar leert hij tenslotte van!
2. Het uit huis wonen, zal uw zoon zelfstandiger maken en schept tevens rust tussen uw vrouw en u.
3. U denkt een beter contact met uw zoon te krijgen als hij ook echt op zichzelf woont
4. U verwacht van uw zoon dat hij zijn moeder, uw vrouw, met respect bejegent.
5. Op dit moment staat uw relatie onder spanning, omdat uw vrouw zich nog steeds druk maakt om haar zoon.
6. Uw vrouw moet stoppen met klagen over het gedrag van uw zoon.
7. U zou in plaats van geïrriteerd, liever medelevend naar uw vrouw willen reageren en een goed contact met haar hebben.
U en uw vrouw streven allebei naar harmonie in het gezin. Er zijn een aantal punten die dat verstoren. Ik adviseer u om de punten op tafel te leggen. Om te voorkomen dat u opnieuw vervalt in boosheid of discussies, kunt u het beste per punt brainstormen over diverse mogelijke oplossingen. Wellicht komt er één werkbare oplossing uit de bus. Test de oplossing een week uit en check of de situatie daardoor verbetert.
Ik hoop dat u met dit antwoord verder kan. Mocht u toch nog vragen hebben of een afspraak willen maken, neem dan contact op. Wij helpen u dan graag verder met een telefonisch of persoonlijk consult. De Opvoeddesk is bereikbaar op tel: 035-6957020.
Met vriendelijke groet,
Emmeliek Boost
de Opvoeddesk,
• Emmeliek Boost is pedagoge en initiatiefneemster van de Opvoeddesk, een onafhankelijk bureau voor opvoedingsvragen.
• Meer lezen?
Emmeliek Boost, Opvoeden, geniet ervan, Kosmos, € 19,95. Alleen nog verkrijgbaar via de Opvoeddesk.