De vraag
Kan narcisme overgaan?
Ik heb een relatie gehad met een narcistische man. Er was alleen ruimte in zijn leven voor hemzelf: zijn eigen sores en hobby’s. Hij had geen echte interesse in mij. Als ik iets vertelde, kwam er nooit een vraag en zelden een inhoudelijke reactie. Als ik verdriet had, reageerde hij met een probleem van hemzelf in plaats van te troosten.
We hadden alleen een echt vertrouwelijk contact als het over zijn onderwerpen ging. Dat was voor mij vaak pijnlijk. Enkele keren maakte ik het uit en dan veroverde hij me weer met zijn charme. Ik ben blij dat ik mezelf nu wel heb losgemaakt. Toch voel ik ook verdriet. Kan narcisme overgaan?

Het advies
Jolet Plomp
Psychologie
Narcisme is er in vele soorten, ik kan alleen iets in het algemeen zeggen. Mensen die geen ervaring met narcisme hebben, zullen denken: ‘Aan zo’n man mis je niks.’ Toch snap ik je verdriet wel. Iemand met narcisme heeft, zonder het zelf te beseffen, de ander heel hard nodig om zijn zelfbeeld positief te houden. Je vervulde dus een heel belangrijke rol – het is begrijpelijk dat je die intimiteit en het belangrijk zijn mist.
Narcisten hebben geen makkelijk leven: hun diepgewortelde, grotendeels onbewuste onzekerheid maakt ze gevoelig voor depressie, ze hebben vaak relatieproblemen en het samenwerken geeft ook conflicten. Narcisten vallen dus niet te benijden – ze kunnen anderen niet goed gelukkig maken, maar zichzelf ook niet. Misschien gaat je verdriet ook over zijn ongeluk?
Verandering is moeilijk omdat een narcist slecht in staat is om negatieve eigenschappen van zichzelf onder ogen te zien. Als een narcist inziet dat de oorzaak van zijn ongeluk bij hemzelf ligt, kan psychotherapie enige verlichting brengen. Vaak worden echter angst en eenzaamheid bestreden met een nieuwe liefde. Zie je verdriet niet als reden om terug te gaan, maar als het positieve verlangen naar een nieuwe, wederzijdse liefde.