De vraag
Ik ben 21 jaar en slaap met een knuffel
Dag Ursela,
Ik ben 21 jaar en ik slaap nog met een knuffel. Ik voel rust als hij bij me is. Al vanaf mijn geboorte heb ik hem. Overdag loop ik met mijn knuffel rond in huis. Is dit raar? Moet ik stoppen?
Groeten van P21

Het advies
Beste P21,
Knuffels, ze geven een gevoel van liefde, steun, veiligheid en geborgenheid. Dat je je dan ook met je knuffel rustig voelt, is heel goed te begrijpen. Jouw knuffel heeft voor jou een bepaalde betekenis. Het doet ‘iets’ voor jou.
Dus, wat is ‘raar’? Belangrijk is dat het je goed doet. Wel kun je je afvragen of je je gevoel van rust ook op een andere manier kunt creëren, bijvoorbeeld in de vorm van muziek, meditatie, een boek of ontspannings-bewegingsoefeningen. Mocht je dat willen uittesten, dan zou je kunnen proberen om het slapen/lopen met je knuffel af te bouwen. Daarbij kun je denken aan het verminderen van het aantal uren dat je je knuffel bij je hebt/draagt.
Of je ‘moet’ stoppen, dat ligt geheel aan jou. Maar mocht je toch eens de proef op de som willen nemen, zie het dan als een uitdaging. Kijk of je een compenserende ‘rustvorm’ kunt bedenken. Wil je daarnaast nog een stapje verder gaan, dan kun je natuurlijk ook desgewenst ‘afdalen’ naar de kern van je ‘knuffel/rustgevoel’. Eventueel is een gesprek met een deskundige ook een poging waard!
P21, waar je ook voor kiest, ik wens jou in de toekomst veel gemoedsrust toe!
Hartelijke groet,
Ursela van Stekelenburg