De vraag
Mijn moeder kan me niet loslaten
Beste Jolet
Ik ben eind twintig en de enige en jongste dochter uit een gezin van vijf. Mijn moeder laat mij niet los. Zo heeft ze de gewoonte om mij ongevraagd te helpen in mijn huis. Als ik zeg dat ik dat niet wil, is ze beledigd en verdrietig. Zij krijgt daardoor het idee dat ik niet van haar hou en niet wil dat ze spontaan langskomt. Ze wil mij alleen maar helpen. Ik vind dat heel lief, maar ik wil niet dat ze het ongevraagd doet. Zij snapt dit niet: ze vindt mij hard, chagrijnig en ondankbaar. Zit ik verkeerd? Moet ik maar accepteren dat zij ongevraagd de afwas doet of de planten water geeft? Ik vind dat moeilijk, omdat ze daar-mee eigenlijk ook geen rekening houdt met wat ík wil.

Het advies
Jolet Plomp
Psychologie
Antwoord van Jolet
Het is logisch en gezond dat u zich onbehaaglijk voelt als uw moeder in uw huis het roer in handen neemt. Het is goed dat u weet welk gedrag u dwarszit: ongevraagd helpen en onaangekondigd langskomen. Maak uw moeder duidelijk dat u dat echt niet meer wilt. U zult haar een plezier doen door uit te leggen dat dit verbod in feite betekent dat u haar om een gunst vraagt: ‘Ik heb het nodig dat je me niet meer helpt. Ik wil graag zélf mijn leven besturen en dat leer ik alleen als je me laat aanmodderen, ook al gaat het mis.’ Toon intussen wel dat u van haar houdt, maar zoek daarvoor uw eigen manier, zoals een bloemetje of een gezamenlijk uitstapje. En vraag gerust af en toe uw moeders hulp als dat handig voor u is – ook zo’n verzoek maakt u immers de baas in uw eigen huis.
Elke maand behandelt psycholoog Jolet Plomp persoonlijke lezersvragen. Deze vraag is gepubliceerd in Psychologie Magazine, zomer 2005