De vraag
Mijn man is een sloddervos
Hallo Jeannette,
Mijn man is heel erg lief, attent en zorgzaam. Daarnaast is hij een ongelooflijke sloddervos. Niets mag weg, niets wordt opgeruimd. Met moeite kan ik hem ertoe bewegen zijn rommel hoofdzakelijk te beperken tot zijn eigen werkkamer, maar als ik niet uitkijk wordt het hele huis een opslagplaats.
Ik schaam me dood als er iemand komt. Bovendien word ik erg onrustig van al die troep om me heen. Vervelend is vooral dat we klein behuisd zijn en dat eventuele logees in diezelfde werkkamer moeten bivakkeren. Er komt dus niemand bij ons overnachten. Met grote regelmaat belooft hij op te ruimen en wil dat ik hem aanspoor omdat hij uit eigen bewegen dit niet kan. Hij voelt zich er zelf niet prettig bij. Het lijkt wel ziekelijk af en toe. Hoe kan ik hem (en mij) helpen?
Groeten van Janny

Het advies
Beste Janny,
Zo te horen lijkt de verzamelwoede van je man momenteel jullie relatie en sociale relaties te beïnvloeden. Je noemt je man een sloddervos maar is dat wel helemaal zo? Het kan soms helpen om te kijken naar wat erachter zit bij iemand die het duidelijk ook moeilijk vind om dingen weg te gooien en niet alleen slordig is.
Het lijkt in het geval van je man erg lastig voor hem om zichzelf ertoe te zetten “afstand te doen” van zijn rommel. De spullen die jij als rommel ervaart zijn voor hem waarschijnlijk van waarde. Met waarde bedoel ik niet zozeer inhoudelijk maar meer van belang om als houvast bij zich te houden.
Je zou het als een soort verslaving kunnen zien. Men kan allerlei soorten dingen hebben die ze niet willen loslaten omdat het hun een onbehagelijk gevoel geeft als ze hieraan denken. Dit geeft een soort afhankelijkheid aan. In het geval van je man, zijn spullen. Hij zou kunnen onderzoeken wat er bij hem onder zit…?
Probeer je man duidelijk te maken hoeveel last je ervan hebt. Doe dit wel op een manier dat je het bij jezelf houdt zodat hij niet in de verdediging gaat, maar ruimte houdt om echt te horen wat je zegt. Zo kan hij misschien ook vertellen wat het met hem doet en hoe je hem eventueel kunt helpen bij het opruimen en weggooien van dingen in huis.
Vraag hem of hij het leuk zou vinden als er mensen komen logeren. Het kan zijn dat hij dit helemaal niet prettig vind maar niet durft te zeggen. Op deze manier zegt hij het misschien op een andere manier maar je weet niks totdat je het bespreekt.
Het is wel belangrijk voor jullie allebei dat je een ruimte hebt waar je jezelf kunt terugtrekken en je op je gemak voelt (tussen de rommel of juist niet). De gezamenlijke ruimte moet dan ook wel een compromis tussen jullie verschillende behoeftes worden.
Ik hoop dat je hier een beetje mee uit de voeten kunt.
Het allerbeste,
Jeannette Bolck
• Psycholoog Jeannette Bolck startte in 2003 samen met kinderpsycholoog Sabijn Arts haar eigen praktijk. In haar praktijk ziet ze ook veel Engelstaligen en gemengde stellen. Inmiddels zie ik in mijn praktijk veel stellen en individuen en ook soms in groepen die kampen met allerlei issues die te maken hebben met de levensfase waar ze veelal inzitten (30-40 jaar), keuzes carrière en gezin, single of niet etc..
Neem een kijkje op haar site: www.therapeutenartsbolck.nl