De vraag
Hoe word ik minder perfectionistisch?
Beste Pieternel,
Ik merk dat ik erg perfectionistisch ben. Ik stel hoge eisen aan mezelf en aan anderen. Ik wil graag milder zijn, want goed is goed genoeg. Maar hoe doe ik dat?
Vriendelijke groet,
anoniem

Het advies
Pieternel Dijkstra
Omgaan met anderen
Beste anoniem,
Perfectionisme is een prachtige eigenschap. Je moet alleen niet overdrijven. Is dat wel het geval, dan kun je minder perfectionistisch worden door:
• Hoge eisen bij te stellen.
Het kan zijn dat je overkritisch bent op je prestaties. In je eigen ogen ben en doe je het niet snel goed genoeg. Ga eens na wat je precies van jezelf verlangt en vraag jezelf af of dat wel redelijk is. Overdrijf je niet? Is dat wel haalbaar?
• Wat meer te ‘willen.’
Overmatig perfectionisme neemt vaak de vorm aan van ‘ik moet..’ of ‘’ik mag niet..’ -gedachten. Ik moet nu goed presteren, of ik mag absoluut geen fouten maken. Een manier om dit af te leren is door, als je weer eens iets ‘moet’ van jezelf, je gedachte te herhalen. Dit keer niet met het woordje ‘moeten’ erin maar het woordje ‘willen’ of ‘mogen.’ Ik wil graag goed presteren, en ik wil geen fouten maken, klinkt al een stuk milder dan dat je het moet of niet mag. Dat geeft wat meer lucht. Je kunt dan bovendien tot een interessante ontdekking komen, namelijk dat er eigenlijk helemaal niet zoveel moet, anders dan bijvoorbeeld ademen en eten. Dat relativeert meteen een heleboel eisen die je dagelijks aan jezelf stelt.
• Minder je best te doen.
Voel je je erg onder druk staan om het goed te doen? Zit je je blind te staren op details? Doe dan je best, maar meer ook niet. Blijf er niet oneindig mee bezig en laat het los. Realiseer je dat er altijd een kans is dat het misgaat en ga na wat het ergste is wat er zou kunnen gebeuren. Hoe groot zou die ramp zijn? Ga je er werkelijk aan onderdoor of dood? Zo nee, maak je je er dan wat minder druk om. Je kunt dat gevoel van onzekerheid best dragen.
Vriendelijke groet,
Pieternel Dijkstra