De vraag
Zelfs ’s nachts pieker ik door
Ik ben voortdurend onrustig in mijn hoofd. ’s Nachts pieker ik over wat ik nog moet doen op mijn werk. ’s Ochtends onder de douche sta ik na te denken over oplossingen voor problemen. Hoe kom ik daarvan af? Hoe doe je dat, ‘je werk loslaten’?

Het advies
Expert
Nienke Wijnants
Loopbaan- en levensvragen
Zolang je zorgen over werk, relatie, kinderen, etc. tijdelijk zijn en je (aanzetten tot) oplossingen zoeken, is er niets aan de hand. Maar vaak leidt veel nadenken alleen maar tot meer piekeren.
Waarom piekeren leidt tot meer piekeren
Pieker resulteert vaak in meer gepieker, doordat je brein de foute conclusie trekt dat piekeren werkt. Je hebt ergens zorgen over, je piekert en vervolgens gebeurt er niets ergs. Rationeel weet je dat dit niet te danken is aan het piekeren. Maar je hersenen hebben die link toch gelegd. Zo ga je steeds meer piekeren, en uiteindelijk ook piekeren over het vele piekeren.
Zo doorbreek je de vicieuze ‘piekercirkel’
Je doorbreekt deze vicieuze cirkel door allereerst te accepteren dat je niet alles onder controle hebt. Piekeren over hoe het weer zal zijn op je tuinfeest heeft geen zin; je hebt er geen invloed op. Dit tweestappenplan helpt om het gepieker te doorbreken:
1. Spreek je zorgen concreet uit, tegen iemand of op papier. Zo krijg je inzicht in de mate van controle die je werkelijk hebt.
2. Maak vervolgens de stap van gedachten naar concrete acties. Schrijf mogelijke oplossingen op of schrijf ze uit, en experimenteer ermee. Steekt het piekeren ook dan weer de kop op, verleg je aandacht dan bewust door aan iets leuks te denken of een huishoudelijk klusje te gaan doen. Zo leert je brein het piekeren weer af.
Wil je weer (of meer) grip op je gedachten? Zodat je meer energie overhoudt en geniet van een betere nachtrust? Check de online training Stoppen met piekeren