Hoe kan ik mijn werk beter loslaten?

Ik heb een voortdurend gevoel van onrust. ’s Nachts word ik wakker van gedachten aan wat ik nog moet doen op mijn werk. ’s Ochtends onder de douche ben ik al aan het nadenken over oplossingen voor problemen.

Het ergert me dat ik gedachten over mijn werk niet daar kan laten. Ik kan er in bed en onder de douche of op de fiets immers toch niets aan doen. Wat kan ik doen om daar minder last van te hebben?

Ons advies

Wat goed dat je je vraag stelt. Zo te horen gaan je gedachten flink met je aan de haal. Veel mensen zullen zich in jouw ervaringen herkennen. Mindfulness kan je wellicht op verschillende manieren helpen.

Bij mindfulness gaat het om het geven van aandacht aan wat we ervaren, nu, op dit moment. Zonder te oordelen, zonder ervaringen als goed of fout te zien, zonder er direct iets mee te doen. Het tegenovergestelde is dat we dingen zonder aandacht doen, op de automatische piloot, vervelende ervaringen weg willen hebben en veel frustratie en energie steken in het onderdrukken of bestrijden ervan.

Zoals je zelf ook hebt gemerkt, zijn onze gedachten vaak niet te stoppen. En hoe harder we dat proberen, hoe meer last we ervan hebben. Met mindfulness leer je dan ook niet om gedachten proberen te stoppen, maar om ze er te laten zijn en gedachten te zien als bezigheden van onze geest.

Een leuke mindfulness oefening die je zou kunnen doen is mindful douchen. Douchen in namelijk iets dat we kunnen doen zonder erbij na te denken. Het nadeel daarvan is dat we makkelijk kunnen verzanden in piekeren. Kijk de volgende keer als je onder de douche staat eens bewust welke lichamelijke en zintuiglijke ervaringen er allemaal zijn. Merk hoe je staat, voel je voeten op de grond. Voel de bewegingen die je maakt om je haar te wassen of jezelf in te zepen. Als je wil kun je deze bewegingen wat vertragen, dat maakt het makkelijker om uit de gewoonte te stappen.

Welke geuren ruik je, wat hoor je, wat zie je aan kleuren en vormen, hoe voelt het water op je lichaam? Steeds als je merkt dat je bent afgedwaald en bijvoorbeeld aan je werk zit te denken, dan kun je je aandacht weer terug brengen naar het douchen. Op deze manier de aandacht richten op wat je doet, kun je ook doen als je aan het fietsen bent. Zo valt er vaak meer te beleven en is er minder ruimte om te piekeren. Je zou de oefening ook ´s nachts kunnen doen. Vaak helpt het als je niet kan slapen, om uit bed te gaan en een paar minuten iets te doen. Bijvoorbeeld met aandacht een kopje thee zetten en drinken, wat afwas opruimen.

Een andere korte en krachtige mindfulness oefening is de ademruimte. Je zou deze oefening van een paar minuten kunnen doen als je ´s ochtends wakker wordt en nog in bed ligt of ´s nachts als je niet kan slapen of overdag, zittend, als rustmoment. Als je wil kun je een hand op je buik leggen. De eerste stap is dat je voor jezelf vaststelt welke gedachten er nu in je hoofd zijn, welk gevoel er is, wat je in je lichaam voelt en dat je dat voor jezelf benoemt, bijvoorbeeld `er is onrust´ of ´er is ´boosheid´. Jezelf gunnen dat je ervaringen mogen zijn zoals ze op dit moment zijn, niet meer en niet minder.

De tweede stap is dat je bewust je aandacht richt op het voelen van hoe je in- en uitademt. Merk hoe je borstkas of buik rijst als je inademt en daalt als je uitademt. In de derde stap richt je een deel van je aandacht op de rest van je lichaam, een deel blijft bij het ademen. Wat voel je in je lichaam? Het doel van deze oefening is niet dat je er per se direct ontspannen van wordt, maar dat je jezelf naar het hier en nu haalt, in plaats van verstrikt te zijn in gewoonten en gedachten. Dat geeft vaak ruimte.

Ik wens je veel succes en hoop dat je een manier vindt om minder last van het piekeren te hebben.

Maya Schroevers

Dit vind je misschien ook interessant

Verhaal

Mag het ook wat minder mindful?

Heus, je probeert met liefdevolle aandacht in het nu te zijn. Niet te piekeren over gisteren, noch t...

Lees verder
Verhaal

Schrijven helpt: afscheid nemen van oud zeer

Allemaal dragen we ons verleden met ons mee. Op zich is dat mooi: vroegere ervaringen hebben ons wij...

Lees verder
Column

Te druk? Mediteer!

Lees verder
Interview

Psychologe Ellen Langer ‘Je kunt ook mindful worden van voetbal kijken’

Lees verder
Advies

Helpt mindfulness tegen hypochondrie?

Lees verder
Training

Mindfulness

Lees verder
Artikel

Meditatie

Lees verder
Kort

Loopmeditatie

Lees verder