De vraag
De logeerkamer staat vol met de spullen van mijn moeder
Beste Manita,
Alle spullen van mijn overleden moeder staan nu al vier jaar op de logeerkamer. Ik vind het heel moeilijk om hier onderscheid tussen te maken en afstand van te doen.
Toch wil ik graag de dozen opruimen – ze staan tot aan het plafond. Alleen ik raak ontmoedigd en kom niet vaak op de logeerkamer. Toch is het jammer dat ik die ruimte niet kan gebruiken…
Wat is jouw advies?
Groet,
Karin

Het advies
Hai Karin,
De vorige vraag leek wel op jouw vraag, maar ik heb het gevoel dat jij weer tegen net andere dingen aanloopt: zo zie je maar dat op dit vlak geen enkele situatie hetzelfde is! Misschien is het wel aardig voor je om ook even mijn antwoord op de vorige vraag te lezen!
Laten we vaststellen dat als je het moeilijk vindt dat dat dan zo is en dat je dat accepteert als zodanig! Het is dus een klus waar je tegenop ziet. De allerbelangrijkste tip is dan om de berg te verkleinen: dat doe je door de klus van al die dozen terug te brengen naar x deelprojecten van x dozen: je gaat kleine stapjes zetten en doet alles een voor een: kijk of één doos per keer gaat lukken: als dat zo is, dan ga je jezelf een haalbaar doel stellen zoals bijvoorbeeld één doos per week.
En dan ga je na op welk moment je dat dan gaat doen, bijvoorbeeld elke dinsdagavond (bijvoorbeeld met goede muziek!). Na de eerste doos stop je ook echt en beloon je jezelf. Je probeert zoveel mogelijk beslissingen te nemen en alles wat weg mag, doe je die week ook echt weg (anders blijft het alsnog rondslingeren in je huis…) Voor twijfelgevallen maak je één doos waar je die spullen in doet en die zet je zo neer dat je die het hele proces kunt gebruiken. Op het eind van het hele traject ga je je daar weer in verdiepen: tegen die tijd heb je veel meer overzicht.
Misschien heb je wat aan de tips in mijn vorige antwoord zoals de belangrijkste: Ga na hoeveel spullen je van jezelf in totaal mag ‘houden’ – voor hoeveel spullen wil je in je huis ruimte maken? Bij het beslissen van alles wat je in je handen hebt, hou je dat primaire doel voor ogen.
Andere subdoelen kunnen zijn dat je zoveel mogelijk andere mensen en/of goede doelen blij wilt maken en/of dat je zoveel mogelijk geld wilt verdienen bijvoorbeeld via marktplaats. Dat laatste kost tijd en energie: overweeg dus wel of je dat erin kunt en wilt steken. Als je dat niet wil, dan is er misschien wel iemand in je omgeving die het voor jou wil doen en dan spreek je samen een percentage af wat hij/zij van de verkoopprijs mag houden. Overigens kan je ook nagaan of je iemand kunt vinden die die dozen met je gaat doen. Met name als je het zo moeilijk vindt om de beslissingen te nemen, dan kan iemand je daar misschien best goed in ondersteunen.
Tenslotte wil je nog eens wijzen op het volgende: bedenk je of en zo ja welke spullen die er nu in de dozen zitten spullen zijn die je echt wil hebben, die je echt nodig hebt en/of die je zelf zou willen kopen…. Zelfs de meest waardevolle spullen kunnen jou in jouw huis belasten in de zin dat je er geen ruimte voor hebt of zelfs dat ze je eigenlijk irriteren. Alleen als je blij wordt van spullen zou je ze moeten hebben: de rest is ballast.
Spullen kosten ruimte die anders voor jou is, spullen belemmeren het overzicht (hoe meer spullen hoe lastiger te onthouden en te zien wat waar ligt) en spullen vergen onderhoud (ze moeten worden afgestoft en/of opgetild om eronder schoon te maken) enz.
Voel je niet schuldig of anderszins belast om afstand te doen… Hou voor ogen: ‘Less is more!’
Karin, volgens mij ben jij erbij gebaat om goed na te denken over hoe je het wilt aanpakken en het dan gewoon te doen!!!!! Je kan het!
Succes!
Manita