De vraag
Mijn zoon (4) mist overleden vader
Onze zoon was net 1 jaar toen mijn man overleed. Nu is hij 4 en zit sinds een half jaar op school. Ik zag hem veranderen van een blij, lief mannetje in een bijna duivelse kleuter – snel gefrustreerd, met een grote mond en overstuur om alles en niks.
Tegen een vriendin van mij heeft hij verteld dat hij geslagen en geschopt wordt op school, dat de kindjes hem uitlachen dat hij geen vader heeft en dat zijn oma regelmatig overstuur is omdat zij haar zoon zo mist. Voorheen was het gemis van een vader geen probleem. Ik heb het gevoel dat ik niet tot hem kan doordringen. Is het verstandig om met hem naar een psycholoog te gaan?

Het advies
Jolet Plomp
Psychologie
Wat naar dat uw zoontje het zo zwaar heeft. Over zijn aanpassing aan de school zou ik met de juf of meester praten. De afwezige vader zou een rol kunnen spelen, maar ik denk, met u, dat dit wel meevalt. De grootste stressfactor lijkt mij de rouwende oma. Uw zoontje zal, nu hij wat ouder is, aanvoelen dat oma door zijn aanwezigheid overstuur raakt. Vermoedelijk voelt hij zich ongemerkt schuldig hierover, hoe irreëel dat ook is. Zo zijn kinderen.
De remedie hier is: laat oma haar tranen opsparen tot hij weg is en niet (te veel) over haar zoon praten. Probeer hem te verlossen van het machteloze gevoel dat hij zijn oma moet opbeuren door te vertellen dat zij elders troost krijgt.
Als de afstemming met school en oma geen effect heeft, kijk dan eens naar opvoedpoli.nl. Het helpt uw zoontje als u hier niet te zeer van overstuur raakt.
Vriendelijke groet,
Jolet Plomp