De vraag
Ben ik autistisch?
Al op jonge leeftijd werd geconstateerd dat ik hoogbegaafd ben. Sindsdien hebben vele IQ-tests dat bevestigd. Daarnaast ben ik altijd behoorlijk angstig geweest – in de puberteit leidde dat tot paniekaanvallen en gegeneraliseerde angst.
Ik vermoed dat ik een lichte vorm van autisme heb. Hoe kom ik erachter of dat echt zo is?

Het advies
Expert
Peter Vermeulen
autisme
Een diagnosestelling van een autismespectrumstoornis (ASS) vergt naast deskundigheid ook behoorlijk wat tijd, zeker bij normaal begaafde volwassenen. Naast een psychiatrisch interview en psychologisch onderzoek hoort daar ook een uitgebreide anamnese bij. Bij zo’n anamnese wordt de ontwikkeling vanaf je geboorte tot je huidige leeftijd in kaart gebracht.
Locaties voor onderzoek naar ASS
Eén van de kenmerken waardoor ASS zich onderscheidt van allerlei andere stoornissen die eigenschappen delen met ASS, is dat de stoornis in principe vanaf de geboorte of althans de jonge kinderleeftijd aanwezig is. Je vraag ‘ben ik autistisch’ kan ik dus ook niet beantwoorden. In Nederland en Vlaanderen kun je in een aantal centra laten vaststellen of je ASS hebt. Het gaat dan om RIAGG’s met een autismeteam (Nederland) of CGGZ’s (Vlaanderen). De autismeverenigingen van beide landen kunnen je wellicht adressen bezorgen: de NVA in Nederland en de VVA in Vlaanderen.
Bekijk ook deze video, waarin autisme-expert Sander Begeer 5 vragen beantwoordt over autisme