In een ander land, waar het licht, de lucht, de smaken, klanken, bomen, gebouwen en gewoonten anders zijn, geniet je meer van wat je ruikt, hoort, ziet en proeft. Maar dat wil niet zeggen dat je per se op vakantie moet gaan om het je zintuigen naar de zin te maken. Ook aan ‘oud en vertrouwd’ – denk aan je eigen woonplaats – is voor je zintuigen veel te beleven. Als je er maar oog voor hebt. Of oor.

TEST
Doe de test »

Hoe goed kan jij vakantievieren?

Hoe? Aandacht is de sleutel tot genieten, schrijft Rob Walker in zijn boek De kunst van het waarnemen. ‘Let op waar je je aandacht op richt,’ adviseert hij, al klinkt het mooier in het Engels: Pay attention to what you pay attention to. Walker haalt auteur en filosoof Susan Sontag aan, die schreef over de kunst van het creatieve proces – en van het leven zelf: ‘Het draait allemaal om aandacht. Om zoveel als je kunt in je op te nemen van dat wat er om je heen is. Laat je niet inperken door het alledaagse, door verplichtingen. Aandacht maakt je gulzig. Blijf gulzig!’
Maar hoe doe je dat, het alledaagse opmerken? Dat kun je trainen, bijvoorbeeld met de oefeningen uit het boek van Walker. Zodat je over tien jaar nog weet wat je in die mooie zomer van 2019 voelde, hoorde, zag en rook.

Oefeningen voor scherpere zintuigen

Oefening 1loop je neus achterna
Haring, wiet, wafels, wasmiddel, oude boeken, Surinaamse en Aziatische specerijen. Zo ruikt Amsterdam tijdens een lentewandeling, weet kunstenaar Kate MacLean van Sensorymaps.com. Maak net als zij een smellmap, ofwel geurplattegrond van je woon- of vakantieplaats. Print een plattegrond, neem een velletje papier en een gekleurde stift mee en loop zo lang als je zin hebt. Vul het onderstaande rijtje in voor minstens vier geuren.

  • Wat ruik ik?
  • Waar? Teken het in op de plattegrond.
  • Hoe sterk is de geur?
  • Hoe lang houdt hij aan?
  • Wat denk en voel ik erbij?

Oefening 2verzamel vensters
Ramen zijn prachtige, gratis kunstwerkjes om de aandacht mee te trainen. Ze zijn overal en hebben allemaal een andere omlijsting en uitzicht.
Begin bij een vertrouwd raam, bijvoorbeeld in je keuken, (slaap)kamer of kantoor.
Beschrijf:
1. Hoe ziet het venster eruit? Let op kleur, vorm, grootte.
2.Wat zie je als je erdoorheen kijkt? Noteer drie dingen die je nooit eerder opvielen.

Kijk je door een nieuw raam? Bestudeer het uitzicht en let op de actie. Neem alle details in je op.

Training

Rust in je hoofd

  • Wees vriendelijk voor jezelf
  • Vind meer innerlijke rust
  • Inclusief dagboek-app
bekijk de training
Nu maar
€ 75,-

Oefening 3: speel toerist
Boek de meest toeristische attractie in je stad of omgeving en doe alsof je er voor het eerst komt. Ben je er echt voor het eerst? Des te beter. Dit is een kans om die heel bekende plek, waar je misschien allerlei (voor)oordelen over hebt (kitsch, schreeuwerig), nu eens te zien door de ogen van een nieuwsgierige bezoeker.

Beschrijf (of teken) achteraf drie dingen die je verrasten; die je mooier of leuker vond dan je had verwacht. Zoals de ligging van de attractie of de reacties van ‘echte’ toeristen.