Zo ontwikkel je die gezonde gewoonte

  • 518 woorden
  • leestijd is 3 minuten
  • Foto: Getty Images
Van goed idee naar goede gewoonte, hoe doe je dat? Telkens opnieuw blijkt uit onderzoek dat de meeste goede voornemens het nooit tot vaste gewoonte schoppen. En dat heeft meestal weinig te maken met de vurigheid waarmee mensen ze zich voornamen. Welbeschouwd is dat ook niet zo raar.

Heb je je ooit vurig voorgenomen iedere dag je tanden te poetsen? Waarschijnlijk niet. Toch is de kans groot dat je nog geen halve dag geleden met de tandenborstel in de weer was. De meeste mensen zijn dat twee keer per dag. Waarom? Omdat het zo in hun routine zit ingebakken.

Online training

Denk je slank

  • Ontwikkel een sterke wilskracht
  • Ontdek eetgewoontes die bij je passen
  • Afvallen met blijvend resultaat

bekijk de training
Nu maar
€ 67,50

Routinevorming is dus cruciaal. Je moet dingen bijna gedachteloos gaan doen doordat ze op een bepaald moment van de dag op een bepaalde plek binnen uw territorium gewoon voor de hand liggen. Voor je de deur uit gaat, haal je een kam door je haar en een borstel door je mond.  Anders voelt het huis verlaten gewoon niet goed. ‘Gewoontelussen’ is het woord dat wetenschapsjournalist Charles Duhigg voor dat effect gebruikt.

Zo creëert je doelbewust zo’n nieuwe gewoontelus:

1. Zoek een passend ‘startsignaal’: een bepaald moment in de dag of week dat steeds weer terugkeert en waaraan je nieuwe goede gewoonte stevig verknoopt kan worden. Stel dat je je hebt voorgenomen iedere dag visolie of vitamine D te slikken. Dan zet je de pillen op een plek waar je ze geheid iedere dag op een gewenst tijdstip tegenkomt. Bij de mueslipot, bijvoorbeeld, of naast de tandpasta. Wil je op je werk voortaan de trap in plaats van de lift nemen? Bevestig een subtiel symbool aan je autosleutels of ov-kaart om jezelf daar vlak voor aankomst nog even aan te herinneren. Twee keer per week naar yoga? Zet precies in je agenda wanneer je gaat – plan ook vlak daarvoor geen borrel of etentje – en zorg dat je spullen de avond tevoren al goed in het zicht liggen.

2. Verwoord je voornemen positief. Blijf daarbij ook lekker dichtbij in de tijd. Dus niet: ‘Ik wil voorkomen dat ik over twintig jaar dik en uitgeblust in een scootmobiel zit’, maar: ‘Ik wil me over drie weken een stuk fitter voelen.

3. Houd je vorderingen bij. Wil je bijvoorbeeld meer bewegen in je dagelijks leven, koop dan een stappenteller en houd je score bij. Voor de meeste mensen werkt alleen dat bijhouden al motiverend; natuurlijk gaan ze vandaag een hogere score halen dan gisteren. Hetzelfde geldt voor het bijhouden hoeveel groente of eiwit je hebt gegeten en hoe weinig junkfood. Je krijgt dan meteen een beter inzicht in de lastige momenten.

4. Laat je niet ontmoedigen als je nieuwe gewoonte niet direct vanzelfsprekend wordt. De Britse onderzoekster Phillippa Lally stelde vast dat mensen gemiddeld maar liefst 66 dagen nodig hebben om een automatisme te maken van een nieuwe gedraging – of dat nou was ‘bij iedere maaltijd een glas water drinken’ of ‘elke avond zestig sit-ups’. De verschillen tussen mensen bleken overigens groot; sommige mensen zijn kennelijk relatief snel in staat zich een gewoonte eigen te maken, terwijl er ook mensen zijn die vrijwel resistent lijken.

5. Wil je graag wat kilo kwijt?  Volg de online training Denk je slank en krijg inzicht in je huidige gewoontes en ga deze doorbreken. Je leert stap voor stap, door video’s, tips en oefeningen om jezelf een nieuwe eetgewoontes eigen te maken. Zo val je af, zonder streng dieet en kies je voor een blijvende verandering.

 

Dit vind je misschien ook interessant

Advies

Is Bach-bloesem werkzaam als antidepressivum?

Lees verder
Branded content

6 onmisbare tips voor een gezond lang leven

Goed eten en genoeg bewegen, iedereen weet dat je daarmee gezond oud kan worden. Maar welke stappen ...

Lees verder
Verhaal

Waarom vriendjes belangrijk zijn

We willen allemaal graag dat onze kinderen gelukkig zijn, maar in hoeverre heb je daar als ouder inv...

Lees verder
Advies

Hoe sport iemand met diabetes?

Lees verder
Artikel

Bevrijd jezelf van emotie-eten

Lees verder
Artikel

Ongezond sportief

Lees verder
Kort

Mensen met overwicht overschatten afstanden

Lees verder
Artikel

Een bron van misverstanden

Lees verder
Artikel

Afvallen kun je leren

Lees verder