Schep hoge verwachtingen. De meeste mensen zijn bang dat hun feest zal tegenvallen als ze te hoge verwachtingen kweken. Het tegendeel is waar. Dat komt door het principe van de self-fulfilling prophecy: onze verwachtingen sturen de werkelijkheid, omdat we ons ernaar gaan gedragen. Als u zegt: ‘Het wordt niets bijzonders, hoor’, dan zal dat ook eerder gebeuren. Zet dus hoog in. Dan verwachten mensen iets ­geweldigs, kleden zich mooi aan, hebben er zin in en dat maakt mede dat uw feest zal slagen.

Geef uw gasten verantwoordelijkheid. Geef gasten kleine taakjes die voor anderen zichtbaar zijn: laat iemand een taart aansnijden en een ander even met een schaal hapjes rondgaan, of wijs iemand aan die de muziek in de gaten houdt. Als mensen zich medeverantwoordelijk voelen, zullen ze eerder hun best doen uw feest te laten slagen. ­Bovendien zullen ze het automatisch meer waarderen als ze moeite hebben gedaan, vanwege het principe van cognitieve dissonantie-reductie. Niemand wil zich immers inspannen voor iets dat hij niet leuk vindt.

Houd rekening met sociale angst. 48 procent van de mensen is verlegen in sociale situaties. Help uw gasten daarom een handje. Gedimd licht, alcohol en (harde) muziek maken dat ze zich minder bewust zijn van zichzelf. Het tegenover­gestelde van zelfbewustzijn is deïndividualisatie, een fenomeen dat bijvoorbeeld kan optreden tijdens verkleedfeestjes. Het maakt dat mensen veel verder gaan in hun gedrag, zo blijkt uit onderzoek. Meer flirts, uitbundigere danspassen en spannendere gesprekken dus!

Bevorder de dynamiek. Kring- en zitfeestjes zijn niet de beste evenementen. Zet dus expres te weinig stoelen neer; zitten kan altijd nog in de vensterbank of op de grond. Zet de hapjes en de drankjes in aparte hoeken, zodat gasten heen en weer moeten lopen. En zorg, als het even kan, dat er wordt gedanst. Dansen leidt tot opwinding: de harten gaan sneller kloppen, het bloed gaat stromen. Door hun opgewonden ­fysieke staat gaan mensen vanzelf geloven dat ze uw feest geweldig vinden.