De vraag
Moeite met spreken in een groep
In contact met anderen heb ik vaak het gevoel dat ik niet weet wat ik moet zeggen en geen leuke verhalen heb. Ik voel me gewoon altijd erg bewust van mezelf en van wat ik zeg. Vroeger was ik helemaal niet verlegen, maar nu ben ik voor mijn gevoel mijn stem kwijt. Dit gevoel is echt van de laatste jaren en ik wil er graag vanaf.
Ik zou me graag weer gewoon relaxed willen voelen. Ik wil weer durven te praten in een groep in groepen en in sommige sociale contacten (bij één-op-één contact met goede vriendinnen heb ik hier geen last van). Waarschijnlijk heeft het te maken met het feit dat ik alweer jaren in het buitenland woon. Ik ben hier toch altijd een beetje een buitenstaander, en kan me niet 100% uiten in de andere taal. Maar zelfs als ik weer terug ben in Nederland, heb ik hetzelfde gevoel. Dat komt waarschijnlijk doordat de contacten in Nederland ook niet meer zo hecht zijn: ik zie diegenen maar één of twee keer per jaar.
Complicerende factor: mijn man is verbaal gezien vrij dominant. Hij walst geregeld over me heen als ik praat, en onderbreekt me ook in sociale situaties. Nadat ik het hem heb gezegd is het wat minder geworden – maar hij blijft zo impulsief van aard. En vindt mij te gevoelig wat dat betreft. Ik ben er in ieder geval 100% op gefocust, en soms heb ik het gevoel dat ik hem moet overschreeuwen. Dat haalt de vreugde weg.
Maar ook los van mijn man vind ik het enorm lastig om te praten in een groep, en weet ik niet wat ik dan moet zeggen. Ik wil er graag aan werken, zodat ik me minder bewust en gespannen voel. En me ook prima voel als ik niets te zeggen heb.

Het advies
Ik kan me voorstellen hoe je je voelt. Wonen in het buitenland, je niet voor 100% verstaanbaar kunnen maken, minder diepgaande relationele contacten hebben én een verbaal sterke echtgenoot. Die ingrediënten maken het inderdaad lastig je ‘stem’ te behouden.
Meer zelfvertrouwen en praten in een groep: stappenplan
Hoe ongemakkelijk je omstandigheden ook zijn, je wilt je graag zelfverzekerder en minder bewust voelen van jezelf. Dit stappenplan kan daarbij helpen:
1. Ga terug naar de basis: naar je eigen gevoelens van tevredenheid. Houd je in eerste instantie minder met anderen bezig maar meer met jezelf. Vind rust in jezelf, doe die dingen waarvan jij een gelukkig gevoel en energie krijgt;
2. Ga geleidelijk aan weer wat meer contacten aan die je lastiger vindt. Maak daarvoor een planning, een lijst met namen, en maak wekelijks een afspraak. Begin met de voor jou gemakkelijkste persoon in een setting die niet al te lang hoeft te duren, bijvoorbeeld een koffieafspraak van één uur. En evalueer daarna wat leuk was, minder leuk was en wat je de volgende keer hetzelfde/anders gaat doen. Deel vervolgens je contacten op in moeilijkheidsgraad;
3. Maak elke keer dat je minder tevreden bent een positieve vertaalslag. Realiseer je ook dat wat jij als negatief ervaart, een ander niet eens hoeft te zijn opgevallen.
Wees niet te streng voor jezelf: gun jezelf ‘experience’ tijd. Als je je daarnaast richt op die mensen/dingen die jou goed doen, dan voel je je automatisch minder gespannen en minder bewust van jezelf. En zul je ook weer je eigen stem horen spreken!
Spreekangst overwinnen? Lees ook deze vijf tips voor een ijzersterke presentatie