Tieners zijn beter bestand tegen sociale stress, zoals gepest worden, als ze beseffen dat mensen veranderlijke wezens zijn. Dat concluderen Amerikaanse psychologen. Ze gaven zestig pubers kort voorbereidingstijd om een speech te geven; daarna moesten ze sommen maken. Van tevoren had de helft van hen wetenschappelijke onderzoeken te lezen gekregen met de strekking dat personen en hun trekjes kunnen veranderen; die boodschap moesten ze zelf navertellen aan nieuwe scholieren. De andere helft las en schreef over iets anders.

Coachfinder

Pak aan wat je dwarszit

Minder stress, ander werk, meer zingeving of iets anders waarbij je wel een duwtje in de rug kunt gebruiken? Een coach helpt je om sneller je doelen te bereiken.

Vind je ideale coach

Tijdens en na het speechen werd ieders bloeddruk en hartfunctie gemeten, van tevoren en na afloop ook hun stressniveau. De groep die over veranderlijkheid had gelezen bleek stressbestendiger en presteerde beter met speechen en rekenen.

In een vervolgonderzoek kregen ruim tweehonderd brugklassers dezelfde opdrachten en werden daarna langere tijd gevolgd. Bij hen had de persoonlijkheidsles hetzelfde effect. Degenen die hadden gelezen en geschreven over het niet permanent vastliggen van menselijke trekjes voelden zich minder bedreigd door hun dagelijkse stressbronnen en waren fysiek stressbestendiger. Ook haalden ze zeven maanden later hogere cijfers.

How to improve adolescent stress responses, Psychological Science, 2016