De vraag
Ik heb geen tijd om van het leven te genieten
Beste Jolet,
Ik ben een vrouw van 38. Ik heb twee lieve kindjes en een goed leven. Toch ervaar ik dat niet als een feest. Alles is mooi, maar het gaat zo snel; ik blijf hangen in mooie herinneringen, heb moeite die los te laten en door te gaan. Het loopt compleet vast in mijn hoofd en dat geeft me stress.

Het advies
Jolet Plomp
Psychologie
Antwoord van Jolet Plomp:
U hoort duidelijk bij de mensen die ervaringen intens beleven en er nog lang mee bezig blijven. Het zal u helpen om ‘lege tijd’ te plannen tussen de bezigheden. Tien minuten omfietsen van werk naar huis kan bijvoorbeeld helpen om het werk af te ronden. Een uurtje eerder naar huis gaan van een feestje geeft de kans om nog wat na te genieten voordat het bedtijd is. Dagelijks schrijven in een dagboek kan ook helpen uw ervaringen af te ronden.
In een sociaal druk weekend helpt het om een uurtje in bad te liggen of in uw eentje te gaan wandelen. Meditatie kan u leren focussen, dat helpt zowel bij het genieten als bij het nagenieten en ontspannen. Een boek over introversie, bijvoorbeeld van Susan Cain (De kracht van introvert zijn), geeft u wellicht herkenning en tips.
Vriendelijke groet,
Jolet Plomp