werk & loopbaan

STRESS Zweten, gespannen spieren, versnelde ademhaling, hartkloppingen, duizeligheid: het zijn allemaal signalen van lichamelijke spanning. Door aandacht te geven aan die signalen, kun je de spanning herkennen en verminderen. De cd ‘Op adem komen’ geeft in vier onderdelen aanwijzingen om je te ontspannen. De cd beslaat in totaal zeventien oefeningen, die afgewisseld worden met muziekfragmenten. Afhankelijk van je voorkeur kun je kiezen voor dat deel van de cd dat het beste bij jou past. Wil je de nadruk leggen op gedachten? Ga dan naar deel 3. Wil je juist een opwekkende ontspanningsoefening, ga naar deel 4. Zorg wel dat je de cd kunt beluisteren in een rustige omgeving, doe je schoenen uit, blijf ademen, en forceer niets.

TEST
Doe de test »

Is het tijd voor een nieuwe baan?

Het eerste onderdeel bestaat uit korte ontspanningsoefeningen, die je vlak voor een spannend moment kunt doen, bijvoorbeeld een sollicitatiegesprek of een tentamen. Het tweede deel leert je een ontspannen uitgangshouding: staan en zitten. Het derde deel is het rustgevende deel en gaat in op de relatie ontspannen lichaam en geest. Hier zit ook een fantasieoefening bij: stel je een spannende situatie voor en probeer de situatie in gedachten de baas te zijn.

Het laatste deel is een energizer: dansen is een actieve vorm

Log in om verder te lezen.