Ze deden onderzoek naar het ‘Bouba/Kiki-effect’: we associëren ronde objecten met namen waarbij we onze mond rond maken als we ze uitspreken, zoals ‘o’- en ‘u’-klanken. Op basis van hun onderzoek stellen de Nieuw-Zeelanders nu dat dit effect ook geldt voor gezichten.

Zoeken: een kwestie van volhouden

Lees verder

Proefpersonen kregen afbeeldingen voorgelegd van ronde en hoekige gezichten, met de vraag welke naam ze er het beste bij vonden passen. Ronde gezichten kregen inderdaad vrijwel altijd ‘ronde’ namen toebedeeld, zoals Bob en Lou, en hoekige gezichten kregen juist vaker niet-rond klinkende namen, zoals Pete of Isaac.
Nog belangrijker: bij een volgend experiment bleek dat gezichten ook leuker worden gevonden als er een match is tussen vorm en naam. En dat kan belangrijke consequenties hebben, bewezen de onderzoekers in een laatste experiment. Daarin namen ze verkiezingsresultaten onder de loep. Politici met een naam die paste bij hun gezicht bleken maar liefst 10 procent meer stemmen te krijgen.

A social Bouba/Kiki effect: A bias for people whose names match their faces, Psychonomic Bulletin & Review, nog te verschijne