1. Je wilt de ander niet teleurstellen

Niets is zo lastig als gedragsverandering. Maar hoe meer mensen bij onze plannen betrokken zijn, hoe groter de kans van slagen – daarover zijn veranderexperts het eens.

Hoera! We bestaan 40 jaar

En dat vieren we met winacties en gratis downloads, 40 dagen lang. Feest je mee?

Ja, ik feest mee

Moet je bijvoorbeeld een lastig telefoongesprek voeren waarin je voet bij stuk wilt houden, dan helpt het als je partner erbij komt zitten. De druk die de aanwezigheid van de ander geeft, maakt dat je minder snel toegeeft.

Is je goede voornemen om voortaan rustig aan de eettafel te lunchen in plaats van achter je bureau? Spreek dan bijvoorbeeld af met je partner of een vriend om samen te lunchen; een afspraak met jezelf afzeggen is makkelijker dan een ander teleurstellen. Wilskrachtexpert Kelly McGonigal: ‘Op die manier besteed je een stukje van je wilskracht uit.’

2. Je kunt je successen én tegenslagen delen

En er zijn meer voordelen. McGonigal: ‘Sociale steun en trots kunnen ons helpen onze doelen te bereiken. Weten dat anderen op ons letten en dat we samen successen kunnen vieren, is erg motiverend.’

Succes met een ander kunnen delen motiveert volgens haar zelfs nog meer dan het succes zelf. Plus: wanneer we tegenslag ervaren, kan de ander ons ook weer helpen op het juiste spoor te komen.

3. Je kunt geld inzetten op je doelen

Wie samen met anderen aan een bepaald doel werkt, kan daar ook financiële consequenties aan verbinden. Sluit bijvoorbeeld een weddenschap af waarbij je moet betalen als je de doelen niet haalt.

Hoera! We bestaan 40 jaar

En dat vieren we met winacties en gratis downloads, 40 dagen lang. Feest je mee?

Ja, ik feest mee

Dat geld en groepsdruk echt werken, bewezen twee hoogleraren van de Amerikaanse Yale-universiteit. Mensen konden via een speciale website geld inzetten op de afspraak dat ze iets voor een bepaalde datum zouden doen of volbrengen, zoals stoppen met roken of gewicht verliezen.

Bereikten ze hun doel, dan kregen ze het geld terug. Zo niet, dan ging het naar een goed doel. Wat bleek? Van degenen die anderen op de hoogte hadden gesteld van hun doelen én die er geld op hadden ingezet, slaagde maar liefst 80 procent. Bij de andere groep was dat slechts 29 procent.