Kunt u mild zijn voor uzelf, en uw sterke en minder sterke kanten accepteren? Als er dingen misgaan in ons leven zijn we vaak geneigd te vervallen in zelfkritiek, en oordelen we strenger over onszelf dan we over anderen zouden doen. Dat is onterecht, zegt de Amerikaanse psychologe Kristin Neff; het is net zo belangrijk om compassie te hebben met jezelf als met anderen. Dat betekent dat je geen dingen tegen jezelf zegt die je ook niet tegen je geliefde of een goede vriend zou zeggen. Dus niet jezelf stilletjes uitschelden – ‘Sukkel’ – als je iets omstoot, of jezelf uitmaken voor dik varken wanneer je voor de spiegel staat en niet tevreden bent met wat je ziet.

Training

Rust in je hoofd

  • Wees vriendelijk voor jezelf
  • Vind meer innerlijke rust
  • Inclusief dagboek-app
bekijk de training
Nu maar
€ 75,-

Zelfcompassie, een van oorsprong boeddhistisch begrip, heeft door Neff wetenschappelijke onderbouwing gekregen. Afgelopen zomer gaf ze een reeks workshops over mindful self-compassion in Europa – ‘Europa snakt echt naar zelfcompassie,’ constateert ze. Neff deed onderzoek onder de deelnemers en daaruit bleek dat ze na afloop van de workshop gelukkiger, meer tevreden met zichzelf, en minder angstig en somber zijn. Bovendien helpt zelfcompassie je om meer te bereiken, zegt Neff: want wie mild voor zichzelf kan zijn als hij faalt, durft meer risico’s te nemen.

Samen met Psychologie Magazine ontwikkelde Kristin Neff de online training ‘Rust in je hoofd‘. Daarin staan zelfcompassie en mindfulness centraal. Zelfcompassie-onderzoeker Elke Smeets van de Universiteit Maastricht, die ook meewerkte aan deze training, gaat samen met Neff wetenschappelijk onderzoek doen naar de effectiviteit ervan. Zelfcompassie bestaat volgens Kristin Neff uit drie sleutelcomponenten:

– Vriendelijk zijn voor jezelf, vooral als je tegenslag ervaart of faalt

– Het besef dat je niet de enige bent die het moeilijk heeft, ook wel ‘gedeelde menselijkheid’ genoemd

-Mindfulness: het vermogen om je niet door je emoties te laten meeslepen maar ze ook niet te negeren.

De test hiernaast meet hoe hoog u scoort op deze drie onderdelen. Doe ‘m eerst even voordat u verder leest.

Benieuwd op welk gebied er voor u nog iets valt te winnen?

Vriendelijk zijn voor jezelf:

Stelling 3 en 4 brengen in kaart hoe vriendelijk u voor uzelf bent als er dingen misgaan in uw leven. Antwoordde u ‘ja’ op een van deze stellingen? Dan bent u waarschijnlijk milder voor anderen dan voor uzelf – iets wat volgens Kristin Neff geldt voor velen.

De meeste mensen hebben volgens haar een kritisch stemmetje in hun hoofd dat continu commentaar levert op alles wat ze doen: hun innerlijke criticus. Dat stemmetje klinkt ongeveer als volgt: ‘Sukkel, dat had je ook anders aan moeten pakken.’ Of: ‘Je bent veel te dik voor die jurk.’ Dingen die ze nooit tegen een goede vriend of vriendin zouden zeggen. Zelfcompassie betekent volgens Neff dan ook dat je vriendelijk voor jezelf bent en jezelf net zo behandelt als een goede vriend.

Gedeelde menselijkheid:

Stelling 1 en 5 meten in hoeverre u zich eenzaam en afgesneden van anderen voelt als u tegenslag ervaart. Wie wordt ontslagen kan bijvoorbeeld het idee hebben dat hij de enige is die thuis op de bank zit te duimendraaien terwijl de rest van de wereld lekker aan de slag is. Of wie vaak ruzie heeft met zijn partner kan denken dat het bij andere stellen koek en ei is. Gedeelde menselijkheid houdt in dat je beseft dat iedereen tegenslag en problemen tegenkomt op zijn levenspad, zegt Neff, en dat we juist daardoor met elkaar zijn verbonden.

Mindfulness:

Stelling 2 en 6 geven inzicht in hoe mindful u omgaat met uw emoties. Antwoordde u ‘ja’ op een van deze stellingen? Dan valt hier nog iets te winnen. Mindfulness houdt in dat je nare gevoelens niet negeert. We hebben nogal eens de neiging om aan onze problemen voorbij te gaan door direct in de probleemoplossingsmodus te schieten, zegt Kristin Neff. Is bijvoorbeeld ons kind ziek, dan racen we naar de apotheek en slepen bekers thee aan. Natuurlijk moet dat ook gebeuren, maar het is goed om op zo’n moment jezelf niet uit het oog te verliezen en stil te staan bij wat je voelt. Het is wel zaak niet door te slaan naar de andere kant en je te laten meeslepen door je emoties, waardoor je je eigen problemen niet meer in perspectief kunt zien.

Geef bij elke stelling aan of deze op u van toepassing is:

1 Als er dingen misgaan in mijn leven of als ik problemen heb, voel ik me eenzaam en afgesneden van anderen. Ja nee

2 Wanneer zich een probleem voordoet, ga ik meestal zo snel mogelijk op zoek naar een oplossing en probeer niet te veel aandacht te schenken aan het feit dat ik het moeilijk heb. Ja nee

3 Ik ben kritischer op mezelf dan op mijn vrienden en familie. Ja nee

4 Ik vind het makkelijker om geliefden te troosten die iets stoms of onhandigs doen, dan mezelf als ik iets dergelijks heb gedaan. Ja nee

5 Als ik het moeilijk heb, heb ik weleens het idee dat andere mensen het veel makkelijker hebben in het leven. Ja nee

6 Ik vind het soms lastig mijn problemen in perspectief te zien en me niet te laten overweldigen door mijn emoties. Ja nee

 

Bronnen: K. Neff, C. Germer, A pilot study and randomized controlled trial of the Mindful Self-Compassion Program, Journal of Clinical Psychology, 2012 / K. Neff, R. Vonk, Self-compassion versus global self-esteem: Two different ways of relating to oneself, Journal of Personality, 2009 / K. Neff, Zelfcompassie, stop jezelf te veroordelen, De Bezige Bij, 2010[/wpgpremiumcontent]