De vraag
Hoe kan ik meer met mezelf meeleven?
Geachte heer Vingerhoets,
Ik heb de afgelopen twee jaar veel pech gehad met mijn gezondheid. Ik heb drie operaties gehad, vijf keer in het ziekenhuis gelegen waarvan drie keer met de ambulance er naar toe. Net nu ik dacht dat ik het zo’n beetje achter de rug had moet ik geopereerd worden aan mijn meniscus. Ik heb de afgelopen tijd veel hulp van anderen moeten vragen en aanvaarden en zie er tegenop dit weer te moeten doen. (Ik woon alleen met hond en poes). Maar wat ik nog lastiger vind, is om een beetje compassie met mezelf te houden en niet boos te zijn op mezelf of af te haken.
Het is heel naar om mezelf dit zo te zien doen en mijn vraag is dan ook: heeft u nog tips om hier beter mee om te gaan?
Alvast bedankt,
Sem

Het advies
Beste Sem,
Veel meer dan moed houden en trachten zo snel mogelijk weer op de been te geraken, lijkt mij het beste advies. En toch, wanneer dat echt nodig is, maar weer een beroep doen op anderen.
Lees hier hoe je meer compassie met jezelf kunt krijgen:
Veel sterkte,
Ad Vingerthoets
• Ad Vingerhoets is als hoogleraar Klinische Psychologie verbonden aan de Universiteit van Tilburg. Zijn belangrijkste onderzoeksthema’s zijn ‘stress en emoties in relatie tot gezondheid’; ‘kwaliteit van leven en lijdensdruk’; en in het bijzonder huilen. Neem een kijkje op zijn site: www.uvt.nl
Meer lezen?
Vingerhoets A.J.J.M. & Bergsma A. (2003). Huilen is menselijk. De psychologie van tranen. Standaard Uitgeverij: Antwerpen/ Spectrum: Utrecht.
Vingerhoets, A.J.J.M. & Van Tilburg, M.A.L. (2005). De ondraaglijke lichtheid van de liefde. Antwerpen: Standaard Uitgeverij/ Rotterdam: A. Donker.