De vraag
Waarom stuurt de linkerhelft van je brein de rechterkant van je lijf?
De rechterkant van je lichaam wordt aangestuurd door de linkerhelft van je hersenen. En de linkerkant van je lichaam door de rechterhelft van je hersenen – waarom is dat?

Het advies
Expert
Marc Hendriks
brein
De spieren van de rechterkant van ons lichaam worden inderdaad door de neuronen (hersencellen) en de uitlopers van die neuronen die naar deze spieren lopen vanuit de linker hersenhelft, aangestuurd. Logischerwijze worden de spieren aan de linkerkant van het lichaam aangespannen door prikkels uit de rechterhersenhelft. Evenzeer geldt overigens dat de prikkels die we via de huid voelen en naar de hersenen worden geleid ook kruisen.
De oorzaak is giswerk – maar dit weten we wel
Maar, waarom dit is een groot raadsel.Deze twee dingen weten we wel:
1. Van deze kruising is alleen sprake bij hogere diersoorten, dus er wordt vermoed dat het toch met een hogere evolutionaire ontwikkeling te maken heeft. Maar wat precies is onbekend.
2. De prikkels die door de gehoorzenuw in het oor naar de hersenen worden geleid kruisen minder sterk naar de hersenhelft aan de andere kant. Het geluid prikkelt ook voor een belangrijk deel de hersenen aan dezelfde kant. Hierdoor kunnen we het geluid in de omgeving lokaliseren. De hersenen registeren namelijk het verschil in tijd (milliseconden) dat het geluid nodig heeft om geanalyseerd te worden. Uit de grootte van het verschil tussen de tijd dat het in de linker- en de rechterhersenhelft aankomt, kunnen wij opmaken of het geluid ver links of rechts van ons gelokaliseerd is.