De vraag
Waarom maakt hij zulke ‘grapjes’?
Beste Jolet,
Mijn vriend maakt vaak verontrustende opmerkingen, die hij afdoet als ‘grapjes’. Hij zegt bijvoorbeeld: ik heb een gram methamfetamine gekocht. Als ik hem bezorgd aankijk, zegt hij dat het een grapje is, maar dat hij er wel nieuwsgierig naar is. Ik vind dat totaal niet grappig. Kan er een kern van waarheid in die grapjes schuilen? Of doet hij het alleen om mij te stangen?

Het advies
Jolet Plomp
Psychologie
Antwoord van Jolet Plomp:
Misschien heeft uw vriend een speciaal gevoel voor humor. Of misschien zoekt hij inderdaad de spanning van een meningsverschil. Het kan ook zijn dat hij u uit uw tent lokt om u beter te leren kennen. Alleen uw vriend kan vertellen wat hem echt drijft. Op zich is er niks mis met grapjes; als je samen smakelijk kunt lachen versterkt dat de relatie. Echter, grapjes kunnen de communicatie ook behoorlijk vertroebelen, zoals u heeft gemerkt. Nodig hem daarom uit om eens gewoon serieus samen te praten over wat er in u beiden omgaat.
Vriendelijke groet,
Jolet Plomp