6 wetenschappelijk bewezen tips voor een betere concentratie

  • 1802 woorden
  • leestijd is 10 minuten
  • Illustratie: Luciano Lozano
Al die apps, mails en tijdlijnen waardoor we ons laten afleiden – ze versnipperen onze dag in talloze brokjes waardoor het lijkt of we niets gedaan krijgen. Inzichten uit de wetenschap voor een betere concentratie.

1. Trek een slobbertrui aan

Veel mensen hebben rituelen voordat ze aan een periode van langdurige concentratie beginnen. Schrijver Harry Mulisch dronk elke ochtend voordat hij zich achter zijn bureau zette een kop koffie met een lepeltje room en een lepeltje suiker en at een cracker met marmelade. Hij was altijd goedgekleed, ook als hij die dag niet naar buiten hoefde. Hij stopte elke dag op hetzelfde moment met werken om te lunchen met een gekookt eitje, daarna ging hij weer aan het werk. ’s Middags sloot hij af met zijn dagelijkse wandeling. Altijd dezelfde route.  

Log in om verder te lezen.

auteur

Stefan van der Stigchel

» profiel van Stefan van der Stigchel

Dit vind je misschien ook interessant

Artikel

Daniel Goleman ‘Aandacht is de basis van alles’

Op de juiste momenten je focus kunnen richten op de juiste zaken. Volgens Daniel Goleman, de psychol...

Lees verder
Column

Behaagziek

We zijn allemaal weleens onzeker, op zoek naar bevestiging en goedkeuring van anderen. Op korte term...

Lees verder
Artikel

Multitasken is toch niet zo handig

Lees verder
Advies

Concentratie en discipline zijn voor mijn puber erg moeilijk

Lees verder
Column

Miljoenenjacht

Lees verder
Artikel

Versimpel je leven

Lees verder
Artikel

Snel afgeleid? Zo blijft u scherp:

Lees verder
Interview

Psychologe Ellen Langer ‘Je kunt ook mindful worden van voetbal kijken’

Lees verder