6 wetenschappelijk bewezen tips voor een betere concentratie

  • 1802 woorden
  • leestijd is 10 minuten
  • Illustratie: Luciano Lozano
Al die apps, mails en tijdlijnen waardoor we ons laten afleiden – ze versnipperen onze dag in talloze brokjes waardoor het lijkt of we niets gedaan krijgen. Inzichten uit de wetenschap voor een betere concentratie.

1. Trek een slobbertrui aan

Veel mensen hebben rituelen voordat ze aan een periode van langdurige concentratie beginnen. Schrijver Harry Mulisch dronk elke ochtend voordat hij zich achter zijn bureau zette een kop koffie met een lepeltje room en een lepeltje suiker en at een cracker met marmelade. Hij was altijd goedgekleed, ook als hij die dag niet naar buiten hoefde. Hij stopte elke dag op hetzelfde moment met werken om te lunchen met een gekookt eitje, daarna ging hij weer aan het werk. ’s Middags sloot hij af met zijn dagelijkse wandeling. Altijd dezelfde route.  

Log in om verder te lezen.

auteur

Stefan van der Stigchel

» profiel van Stefan van der Stigchel

Dit vind je misschien ook interessant

Artikel

Concentreren is te leren

Lees verder
Artikel

Liefde nieuwe stijl

We gaan vrijer met de liefde om dan ooit. Maar werkt dat wel voor iedereen? Groot dossier vol inzich...

Lees verder
Artikel

Hoe groot is je concentratie?

Lees verder
Artikel

Autisme, een brein vol kronkelpaadjes

Lees verder
Artikel

Aandacht is het beste slaapmutsje

Lees verder
Artikel

Tijd voor alleen-tijd

Lees verder
Kort

‘Kijk me aan als je praat!’

Lees verder
Artikel

Potje grommen

Lees verder