De vraag
Waarom hoor ik niets van mijn stieffamilie?
Beste Jolet,
Ik ben 19 en woon bij mijn moeder. Mijn ouders zijn gescheiden toen ik 2 was. Mijn vader hertrouwde acht jaar geleden, maar gaat weer scheiden. Mijn vader spreek ik dagelijks, maar zijn ex-vrouw en haar dochter hebben al vijf maanden geen contact met me opgenomen. Ik beschouwde hen als familie, maar ineens zijn ze verdwenen. Ze hebben me ook op Facebook verwijderd; betekent dit dat ze niets meer met me willen?

Het advies
Jolet Plomp
Psychologie
Antwoord van Jolet Plomp:
Concludeer niet te snel dat uw stiefmoeder en -zus niets meer van u willen weten, zolang u dat niet van hen zelf hebt gehoord. Misschien zijn ze alleen onzeker. Deze periode rond een scheiding is altijd ongemakkelijk – er zal verdriet verwerkt moeten worden en het zal even zoeken zijn naar een nieuwe omgang.
Hoewel u er niets aan kunt doen, krijgt u helaas wel met de gevolgen te maken. Het kan zijn dat er onenigheid is tussen uw vader en deze vrouw, waardoor ze even helemaal niets meer met hem en zijn dochter te maken wil hebben. Vraag uw vader eens wat er speelt.
Hoe het ook zij, laat gerust aan uw stiefmoeder en stiefzus weten dat u ze graag wilt ontmoeten – door te sms’en, mailen of bellen zoals jullie gewend waren. Blijft het stil, probeer het dan over een half jaar nog eens.
Vriendelijke groet,
Jolet Plomp