De vraag
Moeite om écht contact te maken
Beste Jolet,
Oprecht contact met mensen maken vind ik moeilijk, want ik ben angstig, onzeker en verlegen. Ik heb me al over veel drempels heen gezet en nu ga ik redelijk makkelijk naar gelegenheden waar ik niemand ken. Dus de eerste stap is gezet. Maar ik ben nog niet goed in wat er komt na het contact leggen. Met een vlotte babbel kom je dan niet meer weg, en dat wil ik ook niet. Al snel word ik overspoeld door angst: ben ik saai? Wat ga ik hierop antwoorden? Ben ik wel intelligent genoeg? Waarom denk ik nu alleen aan mezelf? Is er een manier om dat te oefenen?

Het advies
Jolet Plomp
Psychologie
Antwoord van Jolet
Ik ben het met u eens: de beste manier om hier beter in te worden is het veel te doen. En daarbij hoort: accepteren dat u fouten maakt, dat er stiltes vallen en dat sommige mensen u niet aardig vinden. De effectiefste tip is: probeer de ander te leren kennen. Stel vragen en laat merken dat u het antwoord heeft gehoord door erop door te gaan met een nieuwe vraag. Of door te zeggen wat u opvalt aan de ander en waar u nieuwsgierig naar bent.
Dergelijke gesprekken zijn makkelijker als er al een gemeenschappelijk onderwerp is, bijvoorbeeld een bepaalde bezigheid. U kunt dus goed oefenen in een vereniging, bijvoorbeeld een foto-, sport- of leesclub.
Het zou zeer helpen als u kon geloven dat andere mensen ook nieuwsgierig zijn naar u. Besef dat ook anderen zich zullen afvragen of u hen wel de moeite waard vindt.
Vriendelijke groet,
Jolet Plomp