De vraag
Hij is veel socialer dan ik
Beste Jolet,
Ik (vrouw, 30) heb sinds enkele maanden een nieuwe vriend. Hij is zeer sociaal en ik ben het tegenovergestelde. Ik verafschuw verjaardagen. Vaak ga ik niet mee. Ik weet dat mijn vriend dat niet leuk vindt en ik vind het niet leuk om alleen te blijven. Zo’n feestje voelt voor mij als een verschrikkelijke dwang; ik voel me niet vrij, ik wil direct naar huis en ik krijg hoofdpijn. De familie en vrienden van mijn vriend begrijpen niet dat ik niet op verjaardagen kom.

Het advies
Jolet Plomp
Psychologie
Antwoord van Jolet Plomp:
Ik heb voor u twee tegenovergestelde adviezen. Het eerste is: houd vast aan uw wensen, maar leer om ze duidelijker te vertellen. Dit heet assertiviteit: je zin krijgen én toch goede vrienden blijven.
Het tweede advies is: het zal uw leven verrijken en uw relatie versoepelen als u wat makkelijker met feestjes kunt omgaan. Dat is namelijk wel te leren. Uw afkeer van bijeenkomsten is zó groot dat het anders weleens een handicap zou kunnen worden, ook in andere relaties of op het werk. Om assertiever te worden is dit een goed boek: Persoonlijke effectiviteit (Thema).
Om relaxed te blijven op een feestje helpt een online training ter vergroting van uw zelfvertrouwen, bijvoorbeeld die van Psychologie Magazine. Natuurlijk kunt u zich ook wenden tot een psycholoog als u wilt; dat kan via de huisarts.
Vriendelijke groet,
Jolet Plomp