De vraag
Zijn kinderen willen mij niet meer zien
Mijn vriend en ik zijn een jaar samen. Zijn kinderen (10 en 12) willen mij nu niet meer zien, omdat ze het opeens moeilijk vinden dat hun ouders na de scheiding direct een nieuwe relatie hadden. Ik vind het erg lastig dat ik nu buiten het leven van mijn vriend sta als hij zijn kinderen heeft.

Het advies
Expert
Tischa Neve
Opvoeding
Zeker als er nieuwe partners in het spel zijn, kunnen de eerste jaren na een scheiding voor kinderen moeilijk zijn. En op deze leeftijd kunnen kinderen ook best star en contra zijn. Heel lastig voor jou en je vriend.
Hij kan proberen te ontdekken wat er achter hun gedrag zit. Vinden ze het moeilijk om hem te delen? Is het allemaal te snel gegaan? Hoe voelen ze zich over jullie relatie? Hopen ze misschien nog dat hun ouders weer bij elkaar komen?
Je vriend kan begrip tonen voor hun gevoelens én duidelijk zijn. Door de kaders te stellen (‘Ik ga met deze vrouw verder’) en daarbinnen zijn kinderen regie te geven over het contact tussen hen en jou.
Hoe willen ze dat weer rustig opbouwen? Wat hebben ze daarbij nodig? Je vriend kan hen geruststellen door te zeggen dat hij altijd dingen alleen met hen zal blijven doen, en dat jij je niet zal mengen in de opvoeding.
En jij? Stel je begripvol en geduldig op. Blijf interesse tonen en geef de kinderen de ruimte. Je wilt graag dat jullie en de kinderen een fijn geheel worden, maar je moet er ook rekening mee houden dat dit voor hen misschien nooit echt zo zal zijn.