De vraag
Ik voel me gauw gebruikt
Beste Jolet
Als ik met een man uitga, ben ik altijd bang dat het puur om de seks gaat bij hem. Ik ben continu op zoek naar de bevestiging dat hij ook in mij als persoon is geïnteresseerd. Nu is dat heel dubbel, want ik probeer altijd wel spannend te zijn met seks. Maar ik vind het intense contact met een man het belangrijkste. Ik ben in therapie geweest, ik ben zelf ook therapeute, maar dit blijft een blinde vlek! Hoe kom ik van dit diepgewortelde gevoel af, dat ik ‘gebruikt’ word voor de seks?

Het advies
Jolet Plomp
Psychologie
Antwoord van Jolet
U schrijft terecht: ‘ik voel me gebruikt’, want u weet nooit zeker of dat zo is. Die onzekerheid hoort bij de erotische spanning tussen mannen en vrouwen. De man is vaak de eerste die iets doet, maar hij reageert op nonverbale signalen van de vrouw: ‘Doe iets!’ Als u ‘spannend bent’, zendt u ook deze signalen uit. Experimenteer eens door hiermee te minderen – wees warm en vertrouwelijk zonder uit te dagen. De seks die zó ontstaat, zou wel eens het intieme contact kunnen opleveren dat u zoekt. Overigens hoeft u er niet van te schrikken als u op het hoogtepunt weinig contact voelt met uw partner. Bij het klaarkomen zijn mensen meestal meer op zichzelf geconcentreerd dan op elkaar. Dit heeft dus niets met ‘gebruiken’ te maken.
Gek is dat eigenlijk: alleen vrouwen kunnen ‘gebruikt worden’. We hebben blijkbaar het idee dat seks voor mannen leuker is dan voor vrouwen. Als dat ook voor u geldt, is mijn advies: zoek leukere seks. Seks kan voelen als een teken van liefde, als een spannende verovering, maar ook als prettig wederzijds gebruiken. Lekker met uw lief uw eigen vuurtje opstoken – daar is toch niets op tegen?
Elke maand behandelt psycholoog Jolet Plomp persoonlijke lezersvragen. Deze vraag is gepubliceerd in Psychologie Magazine, december 2004