De vraag
Waar komt mijn eigenzinnigheid ineens vandaan?
Beste Jolet,
Een tijd lang heb ik mezelf volledig verloren door verdriet om een scheiding; ik was te zeer gefocust op mijn ex-partner. Nu merk ik (53) dat mijn eigenzinnigheid groeit. Een voorbeeld: alle medewerkers van mijn afdeling zouden op de foto gaan voor een collage voor een collega.
Toen twee dames het kantoor binnenstapten om me te fotograferen, wilde ik niet. Dat vond men ‘heftig’, wat leidde tot een discussie. Het zette me aan het denken. Is dit een fase? Is dit onaangepast gedrag dat tot eenzaamheid kan leiden? Ik had altijd al moeite met autoriteit en het klakkeloos orders aannemen, maar vroeger hield ik dat voor me (model binnenvetter).

Het advies
Jolet Plomp
Psychologie
Antwoord van Jolet Plomp:
Het zou me niet verbazen als uw eigenzinnigheid deels wordt veroorzaakt door boosheid over de scheiding – u heeft vast veel moeite gedaan om zich aan uw partner aan te passen en dat werd niet beloond. Dat kan als na-effect hebben dat u nu even met niemand rekening wilt houden. Het is goed voor deze balans in geven en nemen om zelf vaker anderen om hulp te vragen.
Eigenzinnigheid hoort echter ook bij het ouder worden – dat is de groeiende durf om het leven zelf vorm te geven. Mijn derde verklaring is wellicht niet van toepassing: dwarsheid kan ook duiden op een beginnende burn-out, als ze samengaat met een gevoel van uitputting en onvermogen.
Hoe het ook zij, als u zich te onaangepast gedraagt kan dat inderdaad leiden tot isolement en eenzaamheid. Het is wijs dat u dat inziet. Vraag u dus eerst even af hoe belangrijk de kwestie eigenlijk is voordat u dwars gaat liggen. Vervolgens is het de kunst om nee te zeggen met respect, zonder de ander te diskwalificeren – ‘Dit is een goed plan, maar ik trek dit persoonlijk nu even niet, sorry.’
Vriendelijke groet,
Jolet Plomp