De vraag
‘Mijn vriend heeft een pijnlijke penis’
Mijn vriend en ik hebben 6 jaar een relatie en we zijn echt gek op elkaar. Het enige probleem is dat mijn vriend heel erg onzeker is over zijn penis. Penetratie doet pijn en hij heeft in mijn bijzijn nog nooit een zaadlozing gehad (hoewel hij wel klaarkomt). We vrijen wel op andere manieren en genieten daarvan, maar willen het eigenlijk ook normaal kunnen doen. We zijn al eens naar de dokter geweest, maar dat was geen succes. Mijn vriend is daar zo bang voor dat hij helemaal blokkeert. Hij durft er niet over te praten. Ik wil hem steunen en niet pushen, maar wel zorgen dat er iets aan gedaan wordt. Omdat we misschien ooit kinderen willen. Wat kan ik doen om hem te helpen?

Het advies
Expert
Gertjan van Zessen
Seksuologie
Een piemel die pijn doet bij bepaalde stimulatie, een lichaam dat kennelijk wel klaar kan komen maar geen zaadlozing produceert en een man die zich hier angstig en beschaamd bij voelt. ’De man is geen jager’ heet het nieuwe boek van mijn collega seksuoloog Jelto Drenth – een boek dat ik jullie van harte aanbeveel want het gaat onder meer over de net genoemde combinatie van kenmerken. Mannen zijn vaak kwetsbaar in hun seksualiteit, zeker als er iets niet gaat zoals we willen. De schaamte maakt dat hulp zoeken jaren of decennia kan worden vermeden. Het goede nieuws is dat een klacht op dit gebied soms verrassend makkelijk kan worden verlicht. Een te strakke voorhuid kan met oefeningen een beetje worden opgerekt, soms werkt een (goed verdoofd) sneetje heel goed en in andere gevallen is het al heilzaam om eens rustig te bespreken wat er allemaal aan angsten, gedachten en misvattingen leeft. Jongens met een vernauwde voorhuid leren zichzelf soms masturberen door op een kussen of matras te rijden, of ze gebruiken een heel specifieke manier van vasthouden waardoor ze zelf lust kunnen voelen, maar ’onthand’ zijn als ze later met een ander vrijen of gemeenschap willen hebben. De wens de ander, jou in dit geval, te plezieren kan vervolgens weer als een extra demper op de eigen lustgevoelens werken ’omdat het niet lukt’.
Wat er in jullie geval precies speelt kan ik op basis van je korte beschrijving niet opmaken. Het beste advies is om een keer met een seksuoloog, liefst een arts, te praten. Laat je uitleggen wat er allemaal mogelijk is en vooral hoe het gaat met mannen nadat ze met oefeningen of een ingreepje aan de slag zijn geweest. Het voordeel van een arts-seksuoloog is dat hij of zij ook onderzoek mag doen. Als je vriend het eng vindt, kan dat ook in een tweede gesprek. Je vindt geregistreerde collega’s via nvvs.info, de site van de seksuologen in Nederland. Wat vrij zeker te voorspellen is, dat de klachten niet veranderen door te wachten tot ze overgaan. Succes!