De vraag
Van elk klein geluidje word ik wakker
Beste meneer van de Laar,
Sinds enige tijd woon ik samen met mijn vriend. Nu is mijn probleem dat ik ’s nachts zo vaak wakker word omdat ik elke beweging en elk geluidje van hem ‘opmerk’.
Ik slaap ook al jaren met oordopjes in en in het pikkedonker, omdat ik anders ook van een voorbijrijdende auto of een streepje licht al wakker ben. Wat kan ik doen om te zorgen dat ik niet zo licht slaap, maar gewoon snel in slaap val (dit duurt bij mij ook altijd een uur of 1,5) en dan ook een hele nacht doorslaap?
Want ik slaap hierdoor voor mijn gevoel maar heel weinig (te weinig) ’s nachts en ben overdag gesloopt!
Vriendelijke groet,
Annerieke

Het advies
Beste Annerieke,
Je beschrijft een veel voorkomend probleem van ‘te waakzaam’ zijn in de slaap. Hierdoor is de wekdrempel lager en word je sneller wakker als de omstandigheden in je omgeving veranderen. Je wordt gevoeliger voor ‘slaapverstoorders’.
Verder beschrijf je ook een duidelijk inslaapprobleem. Een half uur nodig hebben om in te slapen is eigenlijk normaal, maar jij beschrijft dat je gemiddeld een uur langer wakker ligt. Belangrijk is om te onderzoeken waarom je zo waakzaam bent tijdens het slapen. Heb je overdag te weinig rust, heb je moeite om je te kunnen ontspannen? In zo’n geval zou je ontspanningsoefeningen en regelmatige rustmomenten kunnen overwegen.
Kijk verder eens naar je bedtijden. Het zou kunnen dat je in verhouding te lang wakker ligt ten opzichte van de tijd die je in bed ligt. Als je 80-85% van de tijd die je in bed ligt slaapt, is deze verhouding prima. Is het minder, ga dan gewoon korter op bed liggen. Stel: je slaapt nu ongeveer 6 uur per nacht en je ligt 8 uur op bed, ga dan een aantal weken een uur of 6 tot 6,5 op bed liggen. Je slaapdruk zal dan toenemen en je hebt grote kans dat je eerder in slaap valt en beter gaat doorslapen.
Het duurt vaak een paar weken voor je effect hebt en in het begin zal je mogelijk wat vermoeider raken omdat je lijf moet wennen aan het nieuwe ritme. Na verloop van tijd merken de meeste mensen verbetering overdag en ’s nachts. Als het goed gaat, mag je geleidelijk aan weer uitbreiden met je bedtijden tot je een mooi optimum gevonden hebt van optimale bedtijden met een goede slaapkwaliteit.
Vriendelijke groet,
Merijn van de Laar