De vraag
Sinds de overgang heb ik pijn bij het vrijen
Ik ben 54 jaar en heb sinds twee jaar pijn bij het vrijen. Ik kan wel klaarkomen en heb ook voldoende vocht. Maar bij het binnenkomen van mijn man, doet het na enkele centimeters pijn. Dit betekent dat ik niet goed meer durf te vrijen.
Heb je een advies? Zo is het ook niet leuk. Ik ben bij de huisarts geweest en heb eenmalig inwendig hormonen ingebracht, maar dit werkt tijdelijk.

Het advies
Expert
Gertjan van Zessen
Seksuologie
Zo is het inderdaad ook niet leuk. Pijn bij het vrijen (dyspareunie) is een veelvoorkomende klacht. Er kan een heel scala aan psychologische en lichamelijke (spiertechnische, hormonale, littekenweefsel gerelateerde enz) oorzaken zijn die ook weer in allerlei mengvormen kunnen optreden.
Het gebruik van hormonen is omstreden
Behandeling met hormonen is maar één van de oplossingen. In de gynaecologie en seksuologie is er discussie over de wenselijkheid en noodzaak van het bijgeven van hormonen als hulpmiddel bij de overgang.
Pijn bij het vrijen: oorzaak achterhalen
De beste oplossing begint met goede diagnostiek. Oriënteer je eens op de site Alant vrouw. Die organisatie is specifiek gericht op bekkenbodem-problematiek, beschikt over veel kennis en alle betrokken disciplines zitten onder één dak.
Je krijgt er zowel een diagnose als een concreet behandeladvies. Dat kan een medicinale oplossing zijn, maar ook training bij een gespecialiseerde fysiotherapeut. Ook die zijn te vinden op alantvrouw.nl.