De vraag
Al 7 jaar seks, maar geen relatie
Sinds zeven jaar heb ik een ‘scharrel-relatie’ met een man die zich niet aan mij lijkt te willen of kunnen binden. In die tijd heeft hij drie maal een relatie gehad, hij was daarin ontrouw met mij. Hij schaamt zich hiervoor.
We zien elkaar om de twee weken. Als er in mijn leven een andere man is, reageert hij jaloers. Het lijkt alsof hij zich niet aan mij kan binden, hij is streng gelovig en ik niet.
In een dronken bui heeft hij mij bekend dat hij mij de leukste vrouw vindt maar dat ik de kinderen niet christelijk op kan voeden en hij niet wil dat hij op een dag wakker wordt en wij uit elkaar moeten.
Meerdere keren zijn we gestopt elkaar te zien. Op de momenten dat het tussen ons een relatie lijkt te worden, begint hij opmerkingen te maken dat dit niet altijd zo door kan gaan en dat het ooit moet stoppen, dat hij geen gevoelens heeft voor mij.
Volgens hem is het lust, mijn gevoel is dat het liefde is met bindingsangst. Kunnen mannen zeven jaar zo intensief en frequent contact hebben en er helemaal niks bij voelen? Of is dit een typisch voorbeeld van bindingsangst?

Het advies
Expert
Gertjan van Zessen
Seksuologie
Je verbaast je dat ‘mannen zeven jaar intensief en frequent contact kunnen hebben en er niets bij voelen’.
Zou je niet beter verbaasd kunnen zijn dat jij jezelf zeven jaar in een toestand houdt waarin je niet krijgt wat je wilt? Die toestand is overigens aardig afgestemd op de behoeften en beperkingen van de ander. Het voordeel ligt meer bij hem dan bij jou.
Als iemand zo expliciet aangeeft, in woord en gedrag, dat hij zich liever niet aan je bindt  – hoeveel extra signalen of bewijs heb je nodig?
Neem hem letterlijk, en maak de afweging tussen de relatie zoals hij nu is, en een periode alleen met uitzicht op een leuke man die wel kan waarderen dat iemand zich met hem wil verbinden. Daar zijn er genoeg van.