De vraag
Blijft seks voor mij een verplicht nummer?
Beste Gertjan,
Eigenlijk kan ik me niet meer heugen dat ik seks lekker vond. Het is voor mij écht een ‘verplicht nummer’ een keer per week / 14 dagen. ‘Dan moet het maar weer’, omdat ik merk dat mijn man het wil. We zijn 21 jaar getrouwd en gelukkig samen. Ook al ontbreekt het aan gesprekken over gevoelens, een betere man kan ik me niet wensen.
Ik ben nog nooit bevredigd, ben in 1986 verkracht, ben in therapie (Borderline persoonlijkheidsstoornis) en gebruik antidepressivum (al 20 jaar en zal dit de rest van mijn leven moeten blijven gebruiken). Zal ons seksleven ooit veranderen, of moet ik me er bij neerleggen dat het nooit zal veranderen.
Vriendelijke groet,
Josje

Het advies
Expert
Gertjan van Zessen
Seksuologie
Beste Josje,
Zin in seks is iets dat wij graag als een spontaan en natuurlijk iets beschouwen. 'Zin' is normaal, en 'geen zin' is problematisch. Soms is geen zin tijdelijk en werkt het om zin te maken. Soms is er simpelweg niets, komt de gedachte aan seks niet op en ontstaat er ook tijdens het vrijen geen gevoel. Het overkomt vrouwen en mannen.
In je korte beschrijving geef je een aantal factoren die belangrijk kunnen zijn.
• Je hebt al lang geen zin in seks;
• het spreken over emoties is geen hoofdzaak in je huwelijk;
• je hebt een zeer nare ervaring met seks;
• je gebruikt antidepressiva;
• en er zijn andere psychische problemen.
Op zichzelf genomen hoeven die dingen afzonderlijk geen invloed te hebben op de zin in seks, maar alles bij elkaar is het niet zo vreemd dat je er weinig gevoel voor hebt. Je seksleven zal niet veranderen als jij daar geen punt van maakt – zin die zo lang weg is komt spontaan over het algemeen niet zomaar terug. De vraag is hoe belangrijk je het vindt om dit onderdeel van het leven te onderzoeken. Je vertelt niet of je man er een probleem mee heeft.
Als jullie er beiden niet echt gemotiveerd voor zijn, heeft hulpverlening (gesprekken met een seksuoloog) waarschijnlijk weinig zin. Zo'n professional doet eerst goede diagnostiek, overlegt misschien met je arts over de medicatie, kan je leren hoe je meer seksueel gevoel kunt toelaten, en kan jullie samen tips of een oefenprogramma geven om het vrijen te veranderen.
Ook al blijft je 'zin' gering, je kunt wel veel leren over jezelf en met een beetje geluk het vrijen leuker maken en het minder als moetje laten voelen. Via je huisarts kun je een verwijzing krijgen, je kunt ook een seksuoloog zoeken via www.seksuologen-nederland.nl.
Succes,
Gertjan van Zessen
• Dr. G. van Zessen (1963) is psycholoog en seksuoloog. Hij heeft een eigen praktijk (www.vanzessen.com) en is mede-eigenaar van een consultancy bureau (PACE Consultants, gevestigd in Soest en Lunteren).
Meer lezen?
G. van Zessen, Seksverslaving; begrijpen en veranderen, uitgeverij SWP, 2009.