De vraag
Ongedoucht kan ik niet vrijen
Ik heb in mijn hoofd veel blokkades die me ervan weerhouden om met mijn vriend te vrijen. Ik vind bijvoorbeeld dat ik niet kan vrijen als ik niet gedoucht ben, moe ben, of gestrest. Hoe kom ik van die blokkades af?

Het advies
Expert
Gertjan van Zessen
Seksuologie
Je taalgebruik (‘blokkade’ waar je ‘vanaf wilt’) suggereert dat er iets niet goed gaat met jou. Gezonde mensen hebben geen blokkades, lijk je te zeggen. Terwijl het volkomen normaal is wat je beschrijft.
In een langer durende seksuele relatie komt de zin vaak niet vanzelf. Je bent moe, voelt je niet fris of gaat net zo lief lekker slapen. Het motortje van aantrekking, stress, hormonen en onzekerheid dat in het begin alles zo makkelijk maakte, werkt niet meer zo vanzelfsprekend.
Erkennen dat wat je voelt totaal normaal is, is mijn eerste advies. Je blokkades zijn geen smoesjes of tekortkomingen maar normaal. De tweede gedachte is dat we bijna allemaal moeten leren om zin te produceren. Produceren is een actief proces, het is niet wachten en hopen tot de zin opkomt.
Praktisch betekent dit dat het zinvol is als je jezelf oefent in klein initiatief. Als het lijf echt niet wil, moet je dat niet doen. Maar wel op neutrale, weinig sexy momenten.
Trek dan je partner even tegen je aan, douche samen voor het slapengaan of probeer met een fantasie wat zin te maken als je rustig naast elkaar ligt op zondagmorgen. Níét om direct in hete seks te belanden, maar om jezelf te oefenen in het oproepen van zin.