De vraag
Schaadt een parenclub onze relatie?
Beste Jolet,
Mijn vriend en ik zijn onlangs naar een parenclub geweest. We hadden afgesproken dat we er alleen zouden kijken en dat er niets zou gebeuren. We werden heel hartelijk ontvangen en hebben echt een topavond gehad. Nu mijn dilemma: ik wil er weer heel graag heen en zou best iets met een ander stel willen doen – dat lijkt me heel spannend en opwindend – maar ik ben ook bang dat onze relatie stukgaat, als we daar seks hebben met andere mensen. Mijn hart en mijn verstand zeggen twee verschillende dingen. Wat vindt u hiervan?

Het advies
Jolet Plomp
Psychologie
Antwoord van Jolet
Wat een avontuurlijke excursie! Het is wijs dat u zich bezint alvorens een volgende stap te zetten. Mijn advies is: blijf net zo voorzichtig als de eerste keer. Spreek tevoren thuis af waar de grens ligt en dat de ander direct meegaat zodra de een naar huis wil. En let in de parenclub goed op of de ander het nog net zo leuk vindt; houd contact met elkaar.
Vergeet daarbij nooit dat iedereen gevoelig is voor jaloezie – die hoort immers bij de liefde. U mag zelf, ieder voor zich en samen, bepalen welke seksuele normen in uw relatie gelden. Zo’n bezoek aan een parenclub hoeft de relatie niet per se kwaad te doen. Het kan een spannend avontuur zijn dat je samen deelt.
Hebt u relatieproblemen, knellende familiebanden of een lastige collega? Vraag Jolet om raad! Jolet Plomp selecteert maandelijks vijf vragen en beantwoordt deze op de website en in Psychologie Magazine. Uw naam wordt niet gepubliceerd.