De vraag
Ik heb een relatie – maar verlang óók naar andere vrouwen
Ik ben een 24-jarige man en heb nu anderhalf jaar een relatie met een lieve vrouw. Maar toch heb ik behoefte aan andere vrouwen – aan hun aandacht. Dat is al zo sinds het begin van onze relatie. Ik vind het leuk om te flirten en ga daar soms een beetje te ver in door. Mijn vriendin is niet jaloers en vertrouwt mij voor 100%. Ze geeft me dan ook de vrijheid om normaal met andere vrouwen om te gaan. Ik vind dit erg moeilijk – die behoefte aan (intimiteit met) andere vrouwen blijft. Soms denk ik dat ik te jong aan een relatie ben begonnen.
Twee jaar geleden ben ik naar een psycholoog geweest die me heeft geholpen de relatie met mijn ex te verwerken. Die relatie duurde drie jaar, en ik was behoorlijk van slag toen het uitging. Mijn zelfbeeld was nogal negatief, en ik had ook overgewicht. Vrienden had ik destijds niet – ik speelde vooral computerspelletjes.
Nadat het uitging met mijn ex was ik enorm gemotiveerd om te veranderen. Ik heb mezelf op verschillende manieren uitgedaagd – en met succes. Naarmate ik meer werkte aan mezelf kreeg ik ook meer aandacht van anderen, en daar genoot ik van. Dit duurde een jaar: toen kreeg ik een relatie met mijn huidige vriendin.
Ik zie een goede toekomst met haar, maar vind het erg vervelend dat ik nog zoveel behoeftes heb die ik niet goed weg kan stoppen. Deze behoefte aan andere vrouwen is eigenlijk alleen maar gebaseerd op lust. Toch twijfel ik. Moet ik het uitmaken of niet? Ik wil mijn vriendin niet kwijt, maar ik doe haar nu (toch) pijn door telkens met andere vrouwen bezig te zijn.

Het advies
Expert
Gertjan van Zessen
Seksuologie
Dank voor je vraag – die bevat ook al een deel van de oplossing (al zie je dat zelf misschien nog niet).
Behoefte aan andere vrouwen: zo gek is dat niet
Om te beginnen zijn je verlangens helemaal herkenbaar, en echt niet alleen voor jonge mannen. Het is leuk en vitaal om aandacht van vrouwen te krijgen. Dat zet de verbeelding in werking, je lijf gaat wat meer hormoon aanmaken en al snel voel je onrust en een vage dadendrang. Het is makkelijk om te gaan denken dat dit ‘behoeftes zijn die eigenlijk alleen maar gebaseerd zijn op lust’. Die betekenisgeving ligt voor de hand maar is niet noodzakelijkerwijs juist. En het is al helemaal geen betekenisgeving die je helpt tevreden te zijn met wat je hebt.
Het scenario ’toegeven aan lust’
Je bent bereid je relatie op te geven, om die behoefte aan andere vrouwen te vervullen. Het staat je natuurlijk volkomen vrij om alleen te gaan leven en een paar jaar los te gaan. Je zult dan leuke en minder leuke ervaringen opdoen en je ego een beetje oppoetsen met de aandacht van vrouwen. Maar misschien ook meer gaan lijden onder je seksuele onrust.
Seks als zelfbevestiging: een denkfout
In je vraag leg je een belangrijk verband tussen aandacht van anderen en een negatief zelfbeeld. Als je een tijdlang slecht over jezelf gedacht hebt, te dik bent geweest en tijd hebt verpest met games, is het heerlijk om weer positieve aandacht te krijgen. Meer aandacht lijkt dan al snel beter, zeker als er een erotische sfeer omheen hangt en je er seksueel geprikkeld door wordt. De inmiddels ruim 700 mannen die ik behandeld heb voor seksverslaving, hebben allen die denkfout gemaakt: dat je via seks je negatieve zelfbeeld en gevoelens van leegte kunt veranderen. Zo ver ben jij nog niet, maar het advies aan jou is om actieve aandacht te geven aan zaken die je zelfbeeld versterken.
Je eigenwaarde verbeteren – en dus niet via seks
Zoek, creëer, en initieer dingen waar je rustig, tevreden en trots van wordt. Doe maar eens wat experimenteel onderzoek. Vergelijk het gevoel dat je krijgt als je je afwas aandachtig doet, of een uitgesteld klusje oppakt en afrondt, met het gevoel dat je hebt als je een kwartier naar een leuk meisje op een terras hebt zitten staren. Het eerste is weinig spectaculair maar vervult een beetje, het tweede is spannend maar laat je achter met een gevoel van onrust en gemis.
Jezelf af en toe bekwamen in het herkennen van die kleine tevreden momenten in het hier en nu, is een vorm van goed voor jezelf zorgen. Je versterkt je zelfbeeld (een beetje), in plaats van dat je leuke meisjes (of porno, of flirten etc.) toestaat je zelfwaardering en gemoedsrust (een beetje) uit te hollen. Als je meer wilt lezen, zoek dan iets over mindfulness of de kracht van het nu; mijn boekje ‘Seksverslaving’ uit 2009 gaat specifiek over het verband tussen zelfbeeld en seksuele onrust.