De vraag
Opvliegers verstoren mijn nachtrust
Hallo Merijn,
Sinds ik in de menopauze ben, word ik een aantal keer per nacht wakker. Het lijkt alsof ik dan nog geen opvlieger heb. Ik ga meestal naar de wc – dat helpt me om weer in te slapen – maar als ik dan terug ben in bed, soms al eerder, heb ik een opvlieger. Daardoor kan ik slecht inslapen.
Word ik nu wakker van de naderende opvlieger, of krijg ik een opvlieger omdat ik wakker ben geworden? En hoe zou ik ervoor kunnen zorgen dat ik beter doorslaap? Ik neem bewust geen fyto-oestrogenen, daar ben ik geen voorstander van.
Bedankt,
Aaf

Het advies
Beste Aaf,
Het is niet zeker of dat wat jij beschrijft een opvlieger is. Het kan namelijk ook een spannings-symptoom zijn, doordat je jezelf op dat moment zorgen maakt of het wel gaat lukken om opnieuw in slaap te komen.
Als dat wat je beschrijft wel inderdaad een opvlieger is, dan gaat het om een veelvoorkomend probleem bij vrouwen in de menopauze. De kip of ei vraag is vaak moeilijk te beantwoorden. Wat wel zeker is, is dat het erg vervelend kan zijn en in sommige gevallen je nachtrust kan belemmeren.
Op het moment dat je vrij snel weer in slaap valt is het niet zo’n groot probleem. Een mens heeft niet persé 8 uur slaap nodig. Als je gemiddeld minimaal 5 uur per nacht slaapt en de kwaliteit van de slaap is verder goed in combinatie met voldoende ontspanning overdag heb je in principe voldoende ingrediënten om de dag door te komen.
Wat kun je er aan doen? Op het moment dat je vaker langere tijd wakker ligt, zou ‘slaaprestrictie’ (zie ook het antwoord op de vorige vraag) een uitkomst kunnen bieden. Je gaat dan net zo lang in bed gaat liggen als het aantal uur dat je daadwerkelijk slaapt. De slaapdruk neemt hierdoor toe, waardoor je gemakkelijker inslaapt nadat je een opvlieger hebt doorgemaakt.
Vriendelijke groet,
Merijn van de Laar