De vraag
Moet ik me volledig laten onderzoeken?
Als ik 10 jaar terugkijk heb ik nu geloof ik voor de 5e keer psychische problemen.
Deze keer begon het erg te worden toen mijn oudste kind op school gepest werd (ikzelf heb ook een ‘pest-verleden’) en ik ook op mijn werk problemen had met een paar collega’s. Een jaar geleden heb ik daarom geprobeerd om een uitgebreid psychologisch (en medisch) onderzoek te krijgen – om bijvoorbeeld uit te zoeken of het de invloed van hormonen was.
Drie maanden later ben ik ingestort en nu zit ik sinds 9 maanden thuis (met Lexapro)(een medicijn tegen neerslachtigheid dat het serotonine-niveau in de hersenen verhoogt, red.). Nu ben ik nog steeds aan het wachten op een onderzoek. Tijdens deze periode is bij mijn oudste Asperger gediagnosticeerd – mede daarom willen ze dit ook bij mij onderzoeken.
Is het niet verstandiger om een volledig onderzoek te laten doen? Ook ben ik benieuwd waar ik op korte termijn onderzoek en behandeling zou kunnen krijgen, want ik ben het wachten echt beu (en de aanvang van het onderzoek duurt waarschijnlijk nog zeker 2,5 maand)!

Het advies
Expert
Annelies Spek
autisme
Uw vraag om een breed onderzoek is heel terecht en het is goed om dit aan het begin van het onderzoek ook te vermelden. Als het goed is wordt daar rekening mee gehouden en wordt er niet alleen naar de mogelijke aanwezigheid van een autismespectrum-stoornis gekeken.
Verder wil ik u vooral meegeven om kritisch te zijn en te blijven. Bij een diagnostisch onderzoek is het vooral van belang dat u zich uiteindelijk in de uitslag van het onderzoek herkent en dat u ook echt iets kunt met de eventuele adviezen. Met dat in uw achterhoofd zou ik adviseren om het gewoon ‘aan te gaan’.
De wachttijd is overigens niet ongebruikelijk, maar wellicht kan uw huisarts hier nog in bemiddelen?